Archiwum: 2014
Wesołych Świąt
MUZYKA W ŚWIĄTECZNYM BLASKU
ODDZIAŁ GDAŃSKI SPAM ZAPRASZA
Południowe
Spotkania Muzyczne
Hotel
Nadmorski, Gdynia, ul. Ejsmonda 2
Niedziela,
21 grudnia 2014 r. godz. 12,00
OSTATNI POKAZ FILMOWO-MUZYCZNY 2014
Finał projektu WawaParis 1914
Zmarła Śp. Zofia Lupertowicz
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że dnia 29.XI.2014 r. zmarła nasza serdeczna Koleżanka
Śp. Zofia Lupertowicz
Msza święta zostanie odprawiona
5 grudnia 2014 roku o godzinie 10.00
w kościele św. Andrzeja Apostoła na ulicy Chłodnej w Warszawie,
po czym nastąpi odprowadzenie do grobu
na Cmentarzu Komunalnym Północnym w Warszawie.
Czytaj więcej »FINAŁ AKCJI ZNICZ
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli…
Pamiętamy. W tym roku ponownie na cmentarzach warszawskich i podwarszawskich zapłonęły znicze i zostały położone plakietki z napisemW hołdzie i pamięci. Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków na 504 grobach osób zasłużonych dla polskiej kultury muzycznej. Pamiętamy zarówno o dawnych członkach naszego stowarzyszenia, jak i o tych, którzy z oczywistych powodów członkami SPAM być nie mogli, jak na przykład Stanisław Barcewicz, Mieczysław Karłowicz, Wiktoria Kawecka, rodzice Fryderyka Chopina, matka i siostra Karola Szymanowskiego, Jerzy Petersburski.
Czytaj więcej »Nowe Akordeonowe Konwencje
Sala mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku ul.Korzenna 33/35
Czytaj więcej »ZAPRASZAMY NA KONCERT
Koncert Z fortepianem przez wieki
Forum Prawa Autorskiego
19 listopada odbędzie się szóste Forum Prawa Autorskiego. Przedmiotem dyskusji będą mechanizmy licencjonowania treści chronionych przez prawo autorskie i prawa pokrewne.
Spotkanie odbędzie się w siedzibie Kina Kultura, przy ul. Krakowskie Przedmieście 21/23 w Warszawie
Czytaj więcej »Konferencja CULTURE AROUND
Koncert "Dźwiękowe oblicza" - Prawykonanie Tria na flet, skrzypce i altówkę Sławomira Kaczorowskiego
Sala kameralna Akademii Muzycznej im.G.i K.Bacewiczów w Łodzi, al. 1 Maja 4, wstęp wolny
MUZYKA vs FILM
Bemowskie Centrum Kultury
ul. Górczewska 201
sala 127 – parter Czytaj więcej »
I. Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego
PREMIERA
PREMIERA
Mateusz Kobiałka
Cykl pieśni do słów Bolesława Leśmiana na sopran, fortepian i harfę multimedialną.
Koncert organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
ZAPRASZAMY NA KONCERT
II Krakowski Festiwal Akordeonowy zakończony
Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej
ZARZĄD
WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
ogłasza konkurs
na kandydata na stanowisko
dyrektora Opery i
Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w
Białymstoku, ul. Odeska 1, 15-406 Białystok
Celem konkursu jest wyłonienie kandydata na dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, którego zadaniem będzie kierowanie Operą i Filharmonią Podlaską – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku i reprezentowanie jej na zewnątrz, zarządzanie majątkiem instytucji, kształtowanie działalności statutowej, dobór i właściwe wykorzystanie kadry, zapewnienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników oraz właściwych warunków pracy - instytucji kultury Województwa Podlaskiego, funkcjonującej na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Czytaj więcej »Zapraszamy na koncert
Bartosz Kowalski – Banasewicz
Kwintet fortepianowy
„Prisma”
12.10.2014 16:00
Pałac Radziwiłłów w Nieborowie
Nieborów
232 99-416 Nieborów, Polska
Zmarła Maria Drewniakówna
wybitna śpiewaczka, nieoceniona wykonawczyni pieśni Karola Szymanowskiego, Zasłużona Działaczka Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Zasłużona Działaczka Komisji Seniorów SPAM.
Dnia 7 października (wtorek) po mszy św. o godz. 10:00 w kaplicy Halpertów na cmentarzu przy ul.Młynarskiej 54 odbędzie się złożenie do grobu w kwaterze 39-97-1
Komisja Seniorów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków
ZG SPAM zaprasza na koncert
Goście z Czile oraz muzycy naszego stowarzyszenia wykonają dzieła S. Berchenko, J. Pepi, J. Torres, N. Kliwadenko, M. Lamas,
Wstęp wolny!
Recital Skrzypcowy w Sali Lustrzanej Muzeum Miasta Łodzi
Koncert Muzyki Francuskiej
Recital Skrzypcowy w Sali Lustrzanej Muzeum Miasta Łodzi
12 października 2014r.
organizator: Muzeum Miasta Łodzi
Wykonawcy:
Kamil Zawadzki - skrzypce
Elżbieta Różycka-Przybylak - fortepian
Czytaj więcej »Zapraszamy na wieczór muzyki chilijskiej w wykonaniu zespołu Ensamble Insularoj
Krakowski Festiwal Akordeonowy
Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków objęło patronatem II Krakowski Festiwal Akordeonowy
aktualny program:
http://krakowski-fest-akord.wix.com/ii-kfa#!tour/cxd8
Czytaj więcej »ZAPRASZAMY NA KONCERT
Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na koncert z cyklu "Klasyczny Czwartek",który odbędzie się 02.10.2014 w sali widowiskowej Mazowieckiego Instytutu Kultury przy Elektoralnej 12.o godz.19.00
W programie usłyszymy cykl pieśni F.Schuberta "Piękna Młynarka"
Wystąpi Karol Kozłowski -tenor
Jolanta Pawlik -fortepian
Bilety w cenie 12zł można nabyć przed koncertem. Przypominam ,że członkowie SPAM otrzymują je gratis.
Serdecznie zapraszamy i polecamy !
Oddział Warszawski Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków
Koncerty Młodych Wirtuozów
Rozpoczęliśmy już kolejny sezon koncertów Młodych Wirtuozów. Na nasz koncert zapraszamy w najbliższą sobotę 20 września o godz. 18:00 do Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12).
Wystąpią uczestnicy programu pomocy wybitnie zdolnym Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci należący do najlepszych muzyków młodego pokolenia w Polsce. To znakomita okazja, by poznać nastoletnich, świetnie zapowiadających się instrumentalistów, a wśród nich - przyszłe wielkie indywidualności.
Informacja o koncercie i młodych wykonawcach na naszej stronie:
http://fundusz.org/aktualnosci/419-mlodzi-wirtuozi-w-mazowieckim-instytucie-kultury
Czytaj więcej »Zapraszamy
VI Międzynarodowy
Konkurs
im. Carla Marii von
Webera
18-21 listopada 2014 | November 18 to 21,
2014
ZAPRASZAMY na KONCERT 10 WRZEŚNIA
Kamil Tomanek - skrzypce
ZAPRASZAMY NA KONCERT
Klasyczny czwartek
koncert kompozytorski
Ignacy Zalewski
wystąpią: Aleksander Dębicz -fortepian
Anna Karpowicz -flet
Maciej Nerkowski-baryton
Leszek Lorent -perkusja
prowadzenie Mateusz Żaboklicki
bilety 12 zl dla członków SPAM wstęp wolny
Czytaj więcej »Nagroda Association for Recorded Sound Collections
Konkurs na Dyrektora Filharmonii Dolnośląskiej
Zarząd Województwa Dolnośląskiego ogłosił konkurs na dyrektora Filharmonii Dolnośląskiej w Wałbrzychu. W komisji konkursowej wezmą udział przedstawiciele Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków: Krystyna Swoboda z Filharmonii Dolnośląskiej oraz Wincenty Krawczyk - członek Zarządu Głównego SPAM, muzyk Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. http://www.umwd.dolnyslask.pl/fileadmin ... a_2014.pdf
Czytaj więcej »Orfeusz
Dyrekcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zawiadamia, że z powodu niedyspozycji wokalnej Pana Mariusza Kwietnia zaplanowany na 15 czerwca 2014 koncert "Sierra/Kwiecień" odbędzie się w innym terminie. Szczegóły wraz z nową datą koncertu zostaną podane wkrótce.
Czytaj więcej »
Zapraszamy na koncert z cyklu Klasyczny Czwartek
Coś takiego!
II Konwencja Muzyki Polskiej
Pytania do ogrodu
Zapraszamy na koncert
Kursy Duszniki Zdrój
Zapraszamy na koncert PANUFNIK REVISED
Podchorążówka, Łazienki Królewskie
Zapraszamy na koncert z cyklu Klasyczny Czwartek
SPAM objął patronatem "UWerturę"
Premiera filmu SPAM
Jubileuszowy album 5 CDs Witolda Rowickiego
Blog Jerzego Łysińskiego
INSTYTUCJE PRZEJADAJĄ PIENIĄDZE PRZEZNACZONE NA KULTURĘ? CZY ARTYŚCI POWINNI PRZEJŚĆ NA DIETĘ?
Zawsze drażniły mnie formułowane przez część osób oceniających sytuację finansową zespołów artystycznych wypowiedzi w rodzaju – „ teatry lub filharmonie przejadają pieniądze przeznaczone na kulturę”. Owo przejadanie pieniędzy odnosiło się zawsze do kosztów wynagrodzeń etatowego zespołu artystycznego. Zdaniem krytyków owego „przejadania” pewne koszty ponoszone przez instytucje artystyczne są naturalne i uzasadnione a inne stanowią niebezpieczną fanaberię zagrażającą egzystencji teatru.
Do kosztów uzasadnionych można zaliczyć te, które są związane z bezpośrednią produkcją spektaklu -gażę reżysera, scenografa,dyrygenta. W przeciwieństwie do nich koszty wynagrodzeń pracowników etatowych z tzw. pochodnymi zdają się być jakoś dziwnie oderwane od szlachetnej misji artystycznej. Podczas gdy pojęcie „honorarium artystyczne” ma w sobie poetycki urok dziewiętnastowiecznej cyganerii i kojarzy się z „honorem”, płaca zasadnicza to proza życia w czystej postaci. I nie ma tu znaczenia fakt, że z całą pewnością honorarium zostanie również wykorzystane do „prozaicznej” konsumpcji. Prawdziwi artyści pracują za honoraria i mieści się to jakoś w przyjętej konwencji „świątyni sztuki”. A odżywiać się powinni zapewne ciałami eterycznymi.
Zapomina się jednak, że w umowie o pracę wynagrodzenie zasadnicze artysty związane jest zawsze z wykonaniem pewnej ilości spektakli lub koncertów. Związek wynagrodzeń z działalnością artystyczną jest zatem bezsprzeczny. Tymczasem nawet w poważnych opracowaniach z dziedziny zarządzania w administracji publicznej -tzw. koszty „działalności statutowej” czyli realizującej zasadnicze cele artystyczne instytucji, oddziela się od kosztów wynagrodzeń artystów. Wykluczenie wynagrodzeń artystów z zakresu kosztów statutowych nie wytrzymuje jednak krytyki nawet wobec zapisów niektórych statutów, które wyraźnie zaznaczają, że działalność prowadzona przez instytucje opiera się np. na chórze i orkiestrze.
Wydaje mi się, że wszystkie te zabiegi z nadawaniem pejoratywnych znaczeń pracy i wynagrodzeniom artystów miały zawsze służyć dezawuowaniu idei etatów w instytucjach kultury. Pomimo że cel ten nie został osiągnięty, w wielu instytucjach kultury pracują artyści zatrudnieni w ramach umów o dzieło, wykonując te same obowiązki co ich etatowi koledzy. Ci ostatni mogą jednak – w przeciwieństwie do pierwszych - korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego i ubiegać się w przyszłości o emeryturę. Stałe wynagrodzenia dla artystów, ubezpieczenia społeczne, układy zbiorowe czy opieka związków zawodowych to mechanizmy i narzędzia, które pozwoliły wielu artystom na osiągnięcie minimalnej stabilizacji życiowej.
Te niewątpliwe osiągnięcia podważa się nieustannie posługując się argumentami ekonomicznymi. Słyszymy je wszyscy ciągle naokoło. Chodzi stale o minimalizowanie kosztów pracy, jakby niski koszt zatrudnienia był jedyną i najlepszą strategią przedsiębiorców dla osiągnięcia finansowego i organizacyjnego sukcesu. Zapomina się o tym, że utrzymywanie całych grup zawodowych na niskim pułapie wynagrodzeń stanowi dla nich poważny czynnik demotywujący. W przypadku artystów pozytywny efekt dochodu psychicznego tylko częściowo łagodzi tę sytuację.
Walcząc z kosztami „przejadania” budżetów instytucji artystycznych podnosi się często problem wysokiego udziału kosztów pracy w całości kosztów ponoszonych przez teatry lub orkiestry.
Po pierwsze – poziom kosztów osobowych w takich instytucjach – nie jest żadną patologią ! Już 50 lat temu William J. Baumol i William G. Bowen zanalizowali problem kosztów instytucji muzycznych i uznali, że wynikają one z charakteru działalności, polegającego na... świadczeniu usług przez artystów ! Nie zastąpi ich w tym żaden robot a innowacje technologiczne w produkcji koncertów nie mają praktycznie żadnego znaczenia dla redukcji kosztów orkiestr. Z tego względu większość kosztów instytucji muzycznych stanowią wynagrodzenia osobowe a nie np. koszty zakupu złomu do produkcji gwoździ – jak w przemyśle. Z kolei poziom zatrudnienia np. artystów muzyków wynika z charakteru najczęściej wykonywanego przez daną orkiestrę repertuaru, związanego z konkretnymi wymogami obsadowymi.
W jednej z wypowiedzi w Dzienniku Polskim znalazł się kiedyś pomysł redukcji składu orkiestry symfonicznej do poziomu z czasów XVIII wieku. Nie można jednak zapominać, że XIX wiek dokonał przełomu w zakresie symfoniki i w tak okrojonym składzie nie da się wykonać większości utworów, stanowiących kanon muzyki. Właśnie niedawno miałem okazję słyszeć opowieść wybitnego polskiego dyrygenta, który chciał zrezygnować z koncertu, bo zaproponowano mu właśnie „ekonomiczny” skład do wykonania dzieła symfonicznego. Na jego żądanie powiększono jednak orkiestrę .
Z tego względu współczesne orkiestry symfoniczne wyglądają inaczej niż za czasów Haydna. Nie tylko w Polsce ale i w całym świecie. Wystarczy przejrzeć encyklopedię muzyki z podanymi przykładami orkiestr symfonicznych lub zanalizować np. liczebności zespołów u naszych sąsiadów za Odrą (służę danymi) Liczebności zespołów orkiestry w różnych filharmoniach w Polsce różnią się także nieco ze względu na charakter wykonywanych zadań. Zespoły działające w dużych kulturalnych metropoliach takich jak Kraków – powinny mieć również odpowiednio większe możliwości kadrowe w by sprostać wykonaniu największych dzieł symfonicznych i oratoryjnych. Rozumieją to we Wrocławiu i w Białymstoku, gdzie stworzono niedawno zawodowe chóry filharmoniczne. Równocześnie w wielu regionach w Polsce powstają nowe filharmonie -np. na Pomorzu, gdzie niedawno powołano do życia Filharmonię w Słupsku ( oprócz istniejących już szczecińskiej i koszalińskiej czy Bałtyckiej w Gdańsku). Nawet w województwie lubuskim mamy od niedawna nową filharmonię w Gorzowie ( i starszą w Zielonej Górze) W przynajmniej kilku województwach funkcjonuje więcej niż jedna orkiestra symfoniczna. Najważniejsze zespoły regionalne korzystają z mieszanego finansowania (gmina, województwo, państwo). To że takiego statusu nie udało się uzyskać Filharmonii Krakowskiej- jest w moim przekonaniu – tragicznym zaniedbaniem.
Według Teresy Słaby, analizującej „Rynek płacy w kulturze w latach 1998-2002” – działalność filharmonii, orkiestr i chórów – charakteryzuje się jednym z najniższych poziomów przeciętnych wynagrodzeń w sektorze kultury (24 miejsce – na 27 analizowanych obszarów działalności). Niski poziom zarobków w kulturze krytykował niedawno także Jerzy Hausner. Tymczasem media epatują często opinię publiczną przykładami olbrzymich honorariów artystów solistów lub gościnnych dyrygentów.
Należy pamiętać o tym, ze owe dane nie odnoszą się jednak do pracowników filharmonii. Dla wielu pracowników instytucji muzycznych przedstawione w gazetach kwoty honorariów artystów zewnętrznych są zaskakujące. Zapewne nikt ich nie informuje o szczegółach indywidualnych umów z wykonawcami zewnętrznymi. Należałoby się zastanowić nad tym, na ile tak wysoki poziom zewnętrznych honorariów związany jest z faktycznymi wymogami rynku. Myślę jednak, że to materiał na osobny wpis, szczególnie w kontekście projektu ustawy zakazującej ujawniania tych informacji.
Jerzy Łysiński,
Prawykonanie Kwintetu fortepianowego ReDim Q-Int Adriana Foltyna
Film o muzykach bierze udział w 54 Krakowskim Festiwalu Filmowym
Najnowsza płyta członkini SPAM- Katarzyny Pietroń
Nominacja do Fryderyków 2014
Muzycy zespołu są od 2010 roku członkami Koła Muzyki Dawnej. Czytaj więcej »
Blog Jerzego Łysińskiego
Nominacja do nagrody Association for Recorded Sound Collections
Blog Jerzego Łysińskiego
Biuletyn Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków luty 2014
Zapraszamy na koncert
Stowarzyszeni Polskich Artystów Muzyków – Oddział Warszawski
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
zapraszają na koncert z cyklu
KLASYCZNY CZWARTEK
6 marca 2014 godz. 19.00
Czytaj więcej »Zapraszamy na koncert
Stowarzyszeni Polskich Artystów Muzyków – Oddział Warszawski
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
zapraszają na koncert z cyklu
KLASYCZNY CZWARTEK
6 lutego 2014 godz. 19.00
Czytaj więcej »