Archiwum: 2018

ORFEUSZ 2018

Serdecznie gratulujemy Panu Piotrowi Sałajczykowi ! 11 listopada podczas koncertu "W naszych sercach Polska"
w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, otrzymał doroczną nagrodę Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków "Orfeusz" 2018, za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej. Nagrodę wręczali Wiceprezes SPAM Pan Jan Popis i Przewodnicząca Koła SPAM w NOSPR Pani Karolina Nowak Waloszczyk. Serdecznie gratulujemy! https://www.salajczyk.com/

Czytaj więcej »

Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier

Piękno muzyki kwartetowej 

17 listopada 2018 sobota, godz. 18.00
Gminny Ośrodek Kultury
ul. Siedlecka 41, Wodynie 

Wstęp wolny - zapraszamy!
Czytaj więcej »

NIEPODLEGŁA DO HYMNU! DOŁĄCZ DO AKCJI!

11 listopada 2018 roku w całej Polsce i w wielu miejscach na świecie w samo południe będziemy śpiewać hymn państwowy. Dołącz do nas! Pokażmy, że w stulecie odzyskania niepodległości jesteśmy jedną, biało-czerwoną rodziną. Zademonstrujmy to w najbliższy sercom Polaków sposób – śpiewając wspólnie hymn.
Czytaj więcej »

Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier

Kameralna Muzyka Polska 

28 października 2018 r. niedziela, godz. 12.30 

Kościół Św. Wojciecha Biskupa i Męczennika 

Jeruzal

Zapraszamy na koncert „Kameralna Muzyka Polska”. To już czwarty koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w drewnianym kościele z 1758 r. w miejscowości Jeruzal. Podczas koncertu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów, obfitująca w motywy i rytmy ludowe w wykonaniu wybitnego kwartetu smyczkowego The Time Quartet.

W programie:

- S.Moniuszko – I Kwartet smyczkowy d-moll

- G. Bacewicz – IV Kwartet smyczkowy

- F. Chopin – Walce i nokturn w aranżacji na kwartet smyczkowy

Wstęp wolny!

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Organizator Fundacja "Czas Sztuki"

 

Czytaj więcej »

AKCJA ZNICZ – Pamięci Zmarłych Muzyków

Pamiętajmy o tych, którzy odeszli…

W tym roku ponownie na cmentarzach warszawskich i podwarszawskich odbędzie się Akcja Znicz, zostaną zapalone znicze i położone plakietki z napisem W hołdzie i pamięci. Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków na grobach osób zasłużonych dla polskiej kultury muzycznej. 

Serdecznie wszystkim zapraszamy do wzięcia udziału w akcji i upamiętnienia tych, których nie ma już wśród nas!!!!!

Czytaj więcej »

URODZINY FONOGRAFU

     19 lutego 1878 roku Thomas Alva Edison otrzymał patent na urządzenie do odtwarzania dźwięku, FONOGRAF, a więc 140 lat temu zostało urzeczywistnione wielowiekowe marzenie ludzkości, aby dźwięk zachować, a następnie go ponownie usłyszeć w niemal dowolnym miejscu i dowolnym czasie.

Urodziny fonografu były powodem, dla którego Samodzielne Koło Muzykologów przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcja Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich oraz Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk zorganizowały sesję naukową Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność. W stylowej sali IS PAN w dniach 25-26 września br. wygłoszono 19 referatów, w większości ilustrowanych dźwiękiem i obrazem.

Sesję otworzyła Przewodnicząca Samodzielnego Koła Muzykologów SPAM p. Maria Wróblewska, następnie głos zabrali: Wicedyrektor IS PAN prof. dr hab. Ewa Dahlig-Turek,  Przewodnicząca Zarządu Głównego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska, Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków prof. dr hab. Ryszard Cieśla oraz przewodnicząca Sekcji Fonotek SBP – dr Katarzyna Janczewska-Sołomko. Wśród gości był Prezes Związku Kompozytorów Polskich dr Mieczysław Kominek i Prezes Fundacji Rodziny Wiłkomirskich – Elżbieta Piszczorowicz-Mondra. 

Sesję zapoczątkował pasjonujący wręcz referat prof. dr hab. Ireny Poniatowskiej Wpływ fonografii na periodyzację historii muzyki, w którym zostały przedstawione dowody na to, że funkcjonujące od lat sztywne podziały na epoki  (barok, czy romantyzm)  w historii muzyki nie mają stu-procentowego pokrycia, natomiast wg Onga Edison zapoczątkował erę oralną, której istnienia nie da się podważyć.

Dr Mieczysław Kominek – ZKP - (Niemuzykalny Edison) i dr Katarzyna Janczewska-Sołomko – SPAM - (Recepcja fonografu w Polsce) wprowadzili zebranych w początkową fazę fonografii, a prezentacja przygotowana przez kolekcjonera, Jerzego Gogacza była niewątpliwie sensacyjnym akcentem sesji. Obejrzeliśmy kilka autentycznych fonografów edisonowskich i wysłuchaliśmy nagranych na wałkach fonograficznych utworów m.in. H. Wieniawskiego i F. Chopina. Historyk sztuki i pasjonat fonografii – Olaf Michalski zaprezentował walory artystyczne urządzeń do nagrywania i odtwarzania dźwięku oraz różnorodność pomysłów w doborze ich zewnętrznej szaty (Maszyny mówiące językiem sztuki), natomiast o okładkach płyt (a więc nowszego, niż wałek, nośnika dźwięku) mówił Bartłomiej Gembicki z IS PAN (Mozaiki, maski i gondole. Okładki płyt jako reprezentacje muzycznego mitu). Historię płyt moskiewskich oraz pierwszego nagrania pieśni „Czerwone maki na Monte Cassino” w barwnej opowieści przedstawił Ireneusz Janik z AM w Łodzi (Rok 1945. Dwie drogi do Polski i całkiem różni panowie w tubach (nie licząc psa). Karolina Skalska – doktorantka IS PAN – wygłosiła Reprezentacja nagrania muzycznego w bibliotece, a Anna Rutkowska z PR i Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi – referat Fonografia dla nauki. Od historii do współczesności.

Osobny blok stanowiły wypowiedzi z dziedziny etnomuzykologii: sensacyjna  wiadomość z Torunia (Agnieszka Kostrzewa Nieznane wałki fonograficzne Centralnego Archiwum Fonograficznego w zbiorach Muzeum Etnograficznego w Toruniu), dr Mariusz Pucia z Uniwersytetu Opolskiego zreferował Dźwiękowe przekazy opolskiej muzyki tradycyjnej w archiwach. Sprawozdanie i ilustracja dźwiękowa w wykonaniu zespołu Zaginione Archiwum (krótki koncert po referacie). Prace i zasoby prezentowały następnie Beata Maksymiuk-Pacek (UMCS w Lublinie Archiwizacja materiałów terenowych w Pracowni „Archiwum Etnolingwistyczne” UMCS i ich wykorzystanie do badań naukowych), dr Kinga Strycharz-Bogacz (KUL) – Zbiory foniczne Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego KUL – żywa tradycja jako zachowane dziedzictwo kulturowe oraz perspektywy badawcze, dr Arleta Nawrocka-Wysocka (IS PAN) – Fonograf w etnohymnologii czyli o pierwszych nagraniach hymnów luterańskich w Skandynawii i krajach bałtyckich oraz dr Jacek Jackowski (IS PAN) Archiwa etnomuzyczne. Nagrania – dane – informacja (raport z realizacji projektu Polska Muzyka Tradycyjna – Dziedzictwo Fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie).

Ostatnia sesja była poświęcona współczesności: Monika Wiciarz i dr Marcin Konik (NIFC) przedstawili referat Fonoteka Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – charakterystyka zbioru i opracowanie w dobie Digital Humanities, Ewelina Grygier (IS PAN)  - Rozwój fonografii a działalność muzyków ulicznych. Amatorskie i profesjonalne wydawnictwa płytowe, Jan Popis (SPAM) poruszył bardzo ważną sprawę dla polskiej kultury muzycznej w referacie Reedycje nagrań historycznych w Polskich Nagraniach. Referat zamykający sesję wygłosiła dyrektor firmy DUX – dr Małgorzata Polańska na temat: Znaczenie fonografii dla muzyki i nauki: podobieństwa i różnice.

Po dyskusji końcowej (w której zaakcentowano m.in. konieczność zachowania historycznych nagrań w ich autentycznej wersji) sesję podsumowała K. Janczewska-Sołomko, podkreślając dużą wagę poruszonej  tematyki dla polskiej kultury, szczególnie muzycznej oraz wyrażając nadzieję, że problemy omówione na sesji będą inspiracją i motorem dalszych badań, publikacji, może odkryć. Także podziękowała współorganizatorom spotkania państwu: Marii Wróblewskiej – oraz Ewelinie Grygier i Jackowi Jackowskiemu za trud, który zaowocował tak udanym przedsięwzięciem.

Liczny udział słuchaczy podczas obu dni obrad świadczy o celowości tego rodzaju spotkań naukowych.

Dopełnieniem sesji był bardzo dobry catering, a także „sklepik” z wydawnictwami książkowymi i płytowymi (dochód ze sprzedaży publikacji SPAM przekazano na Fundusz naszego Stowarzyszenia),  a referenci i goście otrzymali m.in. trzy części Kroniki SPAM.    

                                                                                                                                                    KJS

Czytaj więcej »

Nowa ustawa dla artystów

Szanowni Państwo,

Zarząd Główny SPAM pragnie poinformować, iż od wielu miesięcy, przy aktywnym udziale członków Zarządu Głównego, trwają prace nad nową ustawą, która jest dedykowana polskim artystom. Jej zapisy pozwolą na określenie statusu artysty: twórcy i wykonawcy, oraz na stworzenie dla niego osobnej kategorii w systemie ubezpieczeń zdrowotnych i emerytalnych.

Według Raportu z 2017 (D. Jurkiewicz-Eckert, Polityka kulturalna Polski 1989–2017, luty 2017) Transformację ustrojowo–społeczno–ekonomiczną z roku 1989 z powodzeniem przeszła większość osób działających w obszarze kultury. Artyści, animatorzy, działacze kultury zaadaptowali się do nowych uwarunkowań politycznych, gospodarczych i administracyjnych, a także – wyzwań kultury światowej.

Nie stworzono jednak nowoczesnego ustroju prawnego kultury. Brak jest systemowych rozwiązań uwzględniających specyfikę kultury i rynku pracy artystów. W systemie polskiego prawa nie ma definicji pojęć, określających poszczególne segmenty sektora kreatywnego (np.: „twórca”, „wykonawca”, artysta”, „dzieło”, „wykonanie artystyczne”). Powoduje to, że organy państwowe różnie interpretują wynikające z owych braków niejednoznaczności, pogłębiając poczucie chaosu i przekonanie o uznaniowości w stosowaniu przepisów i regulacji. Specyfika pracy artystów polega m.in. na tym, że dochody bywają nieregularne i niepewne, a przerwy w pracy nie są objawem niechęci do niej, ale wynikają ze swoistego jej charakteru. Tymczasem system ubezpieczeń społecznych nie uwzględnia tej specyfiki: składki dla artystów prowadzących indywidualną działalność artystyczną muszą być płacone regularnie, a wysokość ich równa jest składkom dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Powoduje to, że znaczny odsetek artystów nie stać na luksus ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego, a to prowadzi do wykluczenia z systemu ubezpieczeń społecznego znacznej części środowiska artystycznego.

Podobnie dzieje się w środowisku muzyków. Wprawdzie większość z nich jest zatrudniona na etatach w instytucjach kultury (41% na umowę o pracę na czas nieokreślony), ale znaczna część, a zwłaszcza wśród młodych muzyków, pragnęłaby rozwijać własną działalność artystyczną i nie wiązać się z instytucjami artystycznymi umowami na czas nieokreślony (Raport, 2017). Konieczne jest zatem stworzenie takiego prawa, które obejmowałoby nie tylko muzyków zatrudnionych na etatach, ale również tych rozwijających własną działalność artystyczną, bez osłabiania praw socjalnych.


Pierwszym etapem prac legislacyjnych była Ogólnopolska Konferencja Kultury, przedsięwzięcie podjęte przez MKiDN w celu wypracowania – we współpracy ze środowiskiem artystów reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki – stanowiska co do kierunku zmian w obowiązujących rozwiązaniach legislacyjnych i organizacyjnych. Złożyło się na nie 11 wielkich sympozjów ułożonych w dwa cykle.

Pierwszy cykl (wrzesień 2017) tworzyło pięć sympozjów tematycznych poświęconych poszczególnym dyscyplinom twórczym:

  • 4–5 września, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki: Muzyka

  • 6 września, Lublin, Centrum Spotkania Kultur: Kultura ludowa

  • 12 września, Gdańsk, Teatr Wybrzeże: Teatr

  • 14–15 września, Kraków, Akademia Sztuk Pięknych: Sztuki wizualne

  • 18 września, Bytom, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK: Taniec


Drugi cykl odbył się w listopadzie i grudniu 2017 i składał się z sześciu sympozjów, z których każde poświęcone było wybranemu problemowi:

  • 24 listopada, Poznań, Aula Nova, Akademia Muzyczna: Samorząd jako organizator życia kulturalnego – role, normy, dobre praktyki

  • 27 listopada, Szczecin, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza: Organizacje niezależne i domy kultury – zadania i rozwiązania dedykowane

  • 29 listopada, Bydgoszcz, Opera Nova: Artysta profesjonalny na rynku pracy – definicje, narzędzia, uprawnienia

  • 30 listopada, Olsztyn, Warmińsko-Mazurska Filharmonia: Instytucja kultury – funkcje, zadania, rozwiązania prawne i dobre praktyki

  • 04 grudnia, Katowice, NOSPR: Mechanizmy finansowania kultury – rozwiązania systemowe i alternatywne

  • 17 grudnia, Rzeszów, Filharmonia Podkarpacka: Ochrona dziedzictwa kulturowego – zadania, priorytety, narzędzia.

(relacje z sympozjów na stronie: http://www.konferencjakultury.pl)

Wzięli w nich udział przedstawiciele wielu organizacji i stowarzyszeń, reprezentujący niemal wszystkie obszary działalności twórczej. Całe przedsięwzięcie koordynowane jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina z dyr. Arturem Szklenerem w roli głównej, gdyż – jak stwierdziła wiceminister Wanda Zwinogrodzka – muzycy są jedną z najliczniejszych społeczności artystycznych.

Członkowie ZG SPAM uczestniczyli w najważniejszych dla muzyków konferencjach: we Wrocławiu (prezes Ryszard Cieśla w dwóch panelach Muzyk jako artysta – status, uprawnienia, osłony oraz Muzyka jako gałąź gospodarki kreatywnej – finansowanie, organizacja, monitorowanie; wicesekretarz Małgorzata Chmurzyńska wprowadzenie do panelu Powszechna edukacja muzyczna, wiceprezes Jan Popis w panelu Artystyczna instytucja muzyczna – organizacja wewnętrzna) oraz – prezes R. Cieśla i M. Chmurzyńska – w Bydgoszczy (Artysta profesjonalny na rynku pracy). W 2018 roku odbyły się w siedzibie NIFC–u w Warszawie dwa kolejne spotkania, jedno w gronie przedstawicieli stowarzyszeń muzycznych, drugie – w grupie reprezentującej większość stowarzyszeń twórczych.

W dniach 18 i 19 czerwca 2018 roku w Teatrze Polskim w Warszawie odbyło się sympozjum wieńczące projekt Ogólnopolskiej Konferencji Kultury. W efekcie powołano zespół koordynujący, złożony z ekspertów – przedstawicieli stowarzyszeń twórczych, którzy z prawnikami MKiDN opracują ostateczny kształt ustawy. W tym gronie znalazł się Prezes ZG SPAM, prof. Ryszard Cieśla.

Po pierwszym spotkaniu Zespołu w dniu 8 lipca 2018 r. ustalono m.in., że:

  • ustawa powinna zawierać (1) część wstępną, definicyjną, (2) część formułującą operacje na statusie (nadawanie, utrzymanie, zawieszenie, wygaśnięcie, utrwalenie), mechanizmy, podmioty odpowiedzialne etc. (3) uprawnienia dla wszystkich (m.in. karta artysty), (4) uprawnienia dla free-lancerów w zakresie ZUS, NFZ, PIT, (5) część poświęconą prawom nabytym, definicji działalności jako twórczej, (6) zmiany w innych ustawach;

  • status artysty musi dotyczyć osób profesjonalnie i zawodowo zajmujących się działalnością artystyczną. Status nie reguluje dostępu do rynku (nie jest konieczny do wykonywania zawodu), ma z założenia stać się jednak ważnym wskaźnikiem grupy zawodowych artystów. Wskazano wady określeń „twórca” (zbyt ogólne) oraz „artysta” (wartościujące). Zaproponowano „artysta zawodowy”. Podkreślono konieczność ekskluzywnego charakteru statusu, a zarazem jego niezależności od formy zatrudnienia czy ścieżki edukacyjnej. Podkreślono odpowiedzialność podmiotów nadających prawo do uzyskania statusu i przewidywaną presję ze strony zawodów nieartystycznych o charakterze twórczym;

  • status artysty nadawany będzie przez odpowiedni organ (Komisję) przy MKiDN osobom, które;

    • ukończyły odpowiednią szkołę/uczelnię,

    • otrzymały pozytywną ocenę dorobku przez właściwe dla danej branży stowarzyszenie twórcze,

  • nadanie statusu wiąże się z wpisaniem do rejestru artystów i otrzymaniem karty artysty zawodowego;

  • w zakresie ubezpieczeń społecznych dla osób niezatrudnionych na etacie zastosowany będzie mechanizm małego ZUS, tj. uznania kwoty 660 zł za 100% składki ubezpieczeniowej gwarantującej kompletne minimalne ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. 70% tej kwoty pokrywałby specjalny fundusz, a 30% pokrywałby beneficjent – w postaci składek od umów cywilno-prawnych. Jako górną granicę przychodów miesięcznych dla ulgi zaproponowano rozwiązania analogiczne do ZUS dla małych przedsiębiorstw (5250 zł), W przypadku osób zatrudnionych na etacie szczególne regulacje ubezpieczeniowe nie mają zastosowania

  • w zakresie rozwiązań podatkowych pożądane jest rozwiązanie jednoznacznie przypisujące występowanie zryczałtowanych 50% kosztów uzyskania przychodu do określonych czynności w ramach zawodów artystycznych. W tym celu postulowane jest uporządkowanie klasyfikacji zawodów i specjalności artystycznych oraz stworzenie nowej kategorii zadań – o charakterze twórczym, których wykonywanie uprawniałoby do 50% kosztów przychodu (np. wykonywanie utworu, również w orkiestrze, w czasie prób etc.). Owo uprawnienie mogłoby być zapisane w ustawie o zawodowym statusie artysty, choć dotyczyć będzie również osób nieposiadających tego statusu;

  • konieczne jest wprowadzenie zapisów w sposób jednoznaczny dookreślających status prawny czynności artystycznych, w szczególności ich twórczy charakter, w celu uproszczenia umów cywilno-prawnych oraz zabezpieczenia samych artystów oraz instytucji przed egzotycznymi interpretacjami ZUS, sądów, urzędów skarbowych etc.


Obecnie trwa zbieranie danych, które są niezbędne do przedstawienia realnej sytuacji bytowej polskich artystów. ANKIETA: adres ankiety 

Czytaj więcej »

VI Międzynarodowy Festiwal ARS MUSICA

VI Międzynarodowy Festiwal ARS MUSICA 

Koncert Finałowy 
14 października 2018, godz. 19 /niedziela/
Konkatedra pw. Św. Aleksandra w Suwałkach 

Wstęp wolny
Czytaj więcej »

Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier

Biały głos w smyczkowej oprawie

14 października 2018 niedziela, godz. 12:30
Kościół Św Trójcy, Żeliszew Podkościelny 

Zapraszamy!
Czytaj więcej »

LIGHTFLIGHT

W sobotę, 27 października 2018 roku o godzinie 19.00 Bazylice św. Krzyża w Warszawie w ramach cyklu MUSICA SACRA odbędzie się światowe prawykonanie utworu LIGHTFLIGHT na skrzypce i organy młodej utalentowanej kompozytorki Nikolet Burzyńskiej, laureatki licznych nagród międzynarodowych, której utwory wykonują znaczące orkiestry polskie i europejskie, a nawet soliści tej klasy co amerykańska skrzypaczka Hilary Hahn.

Czytaj więcej »

Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier

30 września 2018 niedziela godz. 12:30
Kościół pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Wodynie
ZAPRASZAMY!
Czytaj więcej »

Po Ogólnopolskiej Konferencji Kultury: Ankieta dla artystów

Po Ogólnopolskiej Konferencji Kultury: Ankieta dla artystów

Zachęcamy artystów muzyki i tańca do wypełnienia ankiet dostępnych pod linkiem:

http://ankieta.liczydlo.art/990

Ankiety można wypełniać do 30 października 2018.

Czytaj więcej »

Kondolencje

Pani dr Małgorzacie Chmurzyńskiej najszczersze wyrazy współczucia, wsparcia i otuchy z powodu odejścia Taty mec. Czesława Jaworskiego
przesyła Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. 
Czytaj więcej »

Serdecznie zapraszamy!

Już 15 września wspaniała opera!!! Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków oraz Muzeum w Nieborowie i Arkadii zapraszają!
Czytaj więcej »

Sesja naukowa Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność

Serdecznie zapraszamy na sesję naukową „Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność”. Wydarzenie, odbywające się z okazji 140 rocznicy wynalezienia fonografu, organizowane jest przez Samodzielne Koło Muzykologów przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcję Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Czytaj więcej »

Zapraszamy na ciekawe wydarzenie pod naszym patronatem!

Czytaj więcej »

Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier

19.08.2018 r. godz 18:00 w Parku miejskim w Kauszynie zagra Tango Fuerte W programie kompozycje Astora Piazzoli!
ZAPRASZAMY!
Czytaj więcej »

ZAPRASZAMY NA KONCERT

FILHARMONIA im. ROMUALDA TRAUGUTTA

Założona przez Tadeusza Kaczyńskiego w 1983 roku

Krzysztof Kur – Dyrektor Ryszard Cieśla – Dyrektor Artystyczny


Polskie drogi do Niepodległości

Festiwal Lato Seniora – środa, 1 sierpnia 2018 godz. 17.05

Czytaj więcej »

Urodziny fonografu

Samodzielne Koło Muzykologów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcja Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk uprzejmie informują, że w dniach 25-26 września 2018 roku w lokalu ISPAN w Warszawie odbędzie się konferencja popularno-naukowa z okazji 140. rocznicy opatentowania przez Thomasa Alvę Edisona fonografu "Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność."


Serdecznie zapraszamy.


Szczegółu zostaną podane w terminie późniejszym.


Telefon kontaktowy: pani Ewelina Grygier 502 853 267; e-mail: urodzinyfonografu@gmail.com

Czytaj więcej »

Nowa strona o Antonim Wicherku

Zapraszamy do obejrzenia strony internetowej poświęconej Prezesowi SPAM Antoniemu Wicherkowi.

www.antoniwicherek.pl

www.antoniwicherek.pl/index.php/biografia
Czytaj więcej »

Koncert Pamięci w dniu urodzin Nestora ś.p. profesora Bohdana Łukaszewicza

"Koncert Pamięci w dniu urodzin Nestora ś.p. profesora Bohdana Łukaszewicza"

14 maja 2018 r. godz. 19.00 

Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2, Białystok

Wstęp wolny

Czytaj więcej »

NOWA ZAKŁADKA

Szanowni Państwo,

W nowej zakładce " O Stowarzyszeniu" można będzie przeczytać o najciekawszych i najważniejszych zagadnieniach jakie były omawiane podczas zebrań Zarządu Głównego SPAM.

Czytaj więcej »

Suwałki Zapraszają !

ZAPRASZAMY NA:

I MIĘDZYNARODOWY KONKURS SZTUKI WOKALNEJ SUWAŁKI 24-26 SIERPNIA 2018 r.
 oraz
 VI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL ARS MUSICA SUWAŁKI 14 SIERPIEŃ -14 PAŹDZIERNIKA.
Czytaj więcej »

Pożegnanie Damy Polskiej Wiolinistyki WANDY WIŁKOMIRSKIEJ

Pożegnanie Damy Polskiej Wiolinistyki WANDY WIŁKOMIRSKIEJ

Uroczystości pogrzebowe odbędą się 15 maja 2018 roku o godz. 14.00
w domu pogrzebowym na Powązkach Wojskowych,
po czym nastąpi odprowadzenie na Stare Powązki do grobu rodzinnego. 
Czytaj więcej »

Żegnamy Damę Polskiej Wiolinistyki WANDĘ WIŁKOMIRSKĄ

Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość, iż dnia 1 maja 2018 roku odeszła wspaniała artystka, Dama Polskiej Wiolinistyki WANDA WIŁKOMIRSKA

Członek-Założyciel oraz Członek Honorowy Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Laureatka Nagrody Orfeusz'79 za wykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika. Przez 3 kadencja zasiadała w Zarządzie Głównym, była członkiem Zarządu Sekcji Solistów i Dyrygentów, a także reprezentowała nasze stowarzyszenie w innych gremiach (m.in. w powołanym przez SPAM w 1966 roku Komitecie Ochrony Praw Artystów Wykonawców).

Laureatka i juror międzynarodowych konkursów wiolinistycznych, wieloletnia solistka Filharmonii Narodowej w Warszawie. Pozostawiła liczne nagrania.

Była najwybitniejszą skrzypaczką polską, godnie reprezentowała naszą kulturę muzyczną  zarówno w kraju, jak i na całym niemal świecie, wykonując między innymi wiele utworów polskich kompozytorów. Niemal do legendy przeszła Jej mistrzowska interpretacja I Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego.

Od pewnego momentu z pasją przekazywała swoją wiedzę i umiejętności młodym muzykom jako pedagog uczelni w Mannheim i w Sydney.

Uhonorowana licznymi tytułami i wieloma odznaczeniami, m.in. Doctor h.c. Akademii Muzycznej w Łodzi, Obywatel Honorowy miasta Kalisza oraz miasta Świdnika, odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze - "Gloria Artis", a także innymi.

Odejście Wandy Wiłkomirskiej to niepowetowana strata zarówno dla kultury polskiej, jak i światowej.

Czytaj więcej »

Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos

Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos


29 kwietnia 2018, godzina 18.00
Filharmonia Narodowa w Warszawie

Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia, Paweł Kapuła. Solistką będzie Marianna Żołnacz, laureatka m.in. nagrody Koryfeusz Roku 2017.

Rodzaj koncertu: Koncert nadzwyczajny, symfoniczny
Sala: Koncertowa
Cena: 25, 40 zł

Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Paweł Kapuła - dyrygent
Marianna Żołnacz - flet
Anna Popek - prowadzenie koncertu
Paweł Burczyk - prowadzenie aukcji

Program:
Ignacy Jan Paderewski - Uwertura na orkiestrę symfoniczną [9’]
Carl Philipp Emanuel Bach - Koncert fletowy d-moll Wq 22
Przerwa [30']
Dmitrij Szostakowicz - I Symfonia f-moll op. 10 [31’]

Joanna Tic-Ramos jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu poprzecznego prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła również Studium Muzyki Dawnej na warszawskiej uczelni. Jest dwukrotną stypendystką Austriackiego Forum Kultury i Austria Barock Akademie. W 2009 roku jako solistka prawykonała koncert na flet i orkiestrę Wolframa Wagnera wraz z Lubelską Orkiestrą Symfoniczną. W tym samym roku wyjechała wraz z mężem do Chile. Tam urodziło się ich pierwsze dziecko. Od 2011 do 2013 roku była pierwszą flecistką Orkiestry Symfonicznej ULS w La Serena (Chile). Przebywając w Chile, często dokonywała prawykonań utworów kompozytorów latynoamerykańskich w zespołach kameralnych oraz jako członkini orkiestry symfonicznej. W 2012 roku, podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Santiago, jej interpretacja utworu kompozytora Gabriela Galveza zyskała nominację do nagrody muzycznej „Altazor” w kategorii najlepsze wykonanie. W Chile Joanna prowadziła również działalność edukacyjną, prowadząc warsztaty z Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną oraz organizując koncerty edukacyjne dla przedszkolaków z najbiedniejszych dzielnic IV regionu Chile.

W 2013 roku Joanna Tic-Ramos wraz z rodzina wróciła do Polski, gdzie uczyła w szkołach muzycznych i prowadziła koncerty edukacyjne z Małą Filharmonią. W 2014 roku wraz z mężem założyła Ensamble Insularoj - zespół propagujący współczesną muzykę latynoamerykańską. Zespół zagrał kilkakrotnie w Polsce oraz w Niemczech, podczas Festiwalu Latynoamerykańskiego we Frankfurcie nad Menem.

W 2015 roku Joanna urodziła drugie dziecko, a kiedy córeczka ma rok, w 2016 roku u jej mamy został zdiagnozowany rak piersi z przerzutami do węzłów chłonnych. Przeszła operację oszczędzającą piersi oraz chemioterapię, którą zniosła bardzo źle. Próbowała również leczyć się metodami opartymi na immunoterapii, które jednak nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. W listopadzie 2017 roku badania kontrolne wykazały liczne przerzuty do kości oraz wznowę miejscową. Obecnie Joanna jest w trakcie leczenia bisfosfonianami, środkami hormonalnymi oraz czeka na operację jajników wraz z jajowodami. Leczy się w Wojskowym Instytucie Medycznym przy ul. Szaserów. Obecnie stosowane metody leczenia nie są zbyt obiecujące, a jedynie hamują rozwój choroby.

Joanna mieszka w Warszawie wraz z mężem i dwójką dzieci w wieku 2 i 7 lat. Pozostała część rodziny niestety nie mieszka w stolicy. Praca zawodowa Joanny jest niemożliwa, ponieważ ciągłe badania, pobyty w szpitalach i operacje nie pozwalają na stałą i normalną pracę. Mąż, pianista, pracuje w dwóch szkołach muzycznych.

"Miarą Twojego człowieczeństwa, jest wielkość Twojej troski o drugiego człowieka" - ks. Mieczysław Maliński

W połowie roku 2017 dotarła do nas niezwykle smutna wiadomość o ciężkiej chorobie Joanny Tic-Ramos. Dla wielu muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej to bliska osoba, dla innych zwykła koleżanka lub po prostu obca osoba. Niemniej informacja o sytuacji Joanny oraz jej rodziny poruszyła serca nas wszystkich. Determinacja jaką wykazuje się na co dzień w walce z chorobą, ale również świadomość jak silny wpływ wywiera to na życie jej męża i dwójki malutkich dzieci, zainspirowały muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej do podjęcia działań mających na celu okazanie wsparcia w tej jakże trudnej sytuacji.

OFN postanowiła zorganizować koncert charytatywny, podczas którego zbierane będą środki na leczenie oraz codzienne funkcjonowanie Joasi i Jej rodziny. Zapraszamy Państwa do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu, gdzie piękno nienamacalnej sztuki spotyka się ludzką dobroczynnością.

Koncert symfoniczny poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia, Paweł Kapuła, a jako solistka wystąpi Marianna Żołnacz, laureatka nagrody Koryfeusz Roku 2017 oraz wielu innych wyróżnień, potwierdzających jej wyjątkowy talent mimo młodego wieku.

Podczas przerwy odbędzie się aukcja, którą poprowadzi Paweł Burczyk. W przeprowadzeniu zbiórki oraz aukcji - finansowego wparcia na dalsze leczenie Joanny Tic-Ramos - pomaga Fundacja Sedeka, opiekująca się na co dzień Joanną. W zbiórkę tę zaangażowanych jest wiele osób i podmiotów.

Organizatorami koncertu są: SPAM (Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, spa-m.pl), wspierający działalność muzyków od 1956 roku, oraz Filharmonia Narodowa. Dzięki Nim jak i wielu innym podmiotom, patronom, ludziom dobrej woli - inicjatywa muzyków Filharmonii Narodowej może zostać zrealizowana.

Artyści OFN pragną zaznaczyć, że wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie i realizację koncertu nie pobierają z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. 

Marzeniem muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej jak i całej Instytucji jest stworzenie cyklicznego, corocznego wydarzenia, podczas którego zbierane będą fundusze na rzecz artystów znajdujących się w ciężkiej sytuacji zdrowotnej i życiowej.

Pragniemy dzielić z Państwem to wydarzenie i liczymy na Państwa współudział!
Czytaj więcej »

Żegnamy Kolegę BOHDANA ŁUKASZEWICZA

Żegnamy Kolegę BOHDANA ŁUKASZEWICZA, który odszedł dnia 21 marca 2018 roku w wieku 88 lat. Zasłużony Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, aktywny muzyk, pedagog, wybitny znawca oboju i społecznik, postać niezwykle barwna, a przyjaciele o Nim mówią gawędziarz.
 
Urodzony pod Wilnem, gdzie spędził dzieciństwo w majątku rodziców. Następnie pięć ciężkich lat przeżył na Syberii na zesłaniu, a  po powrocie do Polski piętnaście lat pracował w Zespole Pieśni i Tańca "Mazowsze", zaś od 1963 r.- w Białymstoku, gdzie przez 50 lat uczył gry na oboju w Zespole Szkół Muzycznych i był pierwszym oboistą orkiestry Filharmonii Białostockiej. O swoim pobycie w Białymstoku przed laty powiedział: Najdłuższy czas w moim życiu [...]. To jest największa przygoda moja muzyczna. Nigdy się nie spodziewałem, że mnie coś takiego spotka.      
 
Barwne historie z życia Profesora Łukaszewicza spisała Jego uczennica i współpracownica Anna Kisielewska, która przygotowuje książkę Jemu poświęconą. Zawierać ona będzie między innymi wiele anegdot, także historię podróży na Syberii z prosiakiem, którego polecono Mu zawieźć do sąsiedniej wsi, a ten ciągle uciekał. Ta barwna opowieść jest przykładem gawędziarskich zdolności Profesora i  - jak stwierdziła Pani Anna -  na jej podstawie można by napisać odrębną książkę.
 
Środowisko muzyków, reprezentowane przez nasze stowarzyszenie, łączy się w bólu z Rodziną Profesora i przekazuje słowa otuchy. 
 
                                                                                                   Zarząd Glówny
                                                                               Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków
Czytaj więcej »

Zmarł Zdzisław Nowicki

Z głębokim żalem zawiadamiamy, że dnia 7 kwietnia 2018 r. w wieku 84 lat zmarł Członek SPAM Warszawskiego Samodzielnego Koła Seniorów Zdzisław Nowicki.

Msza żałobna odbędzie się 16 kwietnia 2018 r. o godz. 8.45 w parafii Św. Ignacego Loyoli, ul. Kazimierza Wóycickiego 14 A.
Wyprowadzenie do grobu nastąpi po mszy na Cmentarzu Północnym.

Czytaj więcej »

UWAGA! TWÓRCY I ARTYŚCI TRACĄ PRAWO DO UBEZPIECZEŃ WSTECZ

UWAGA! TWÓRCY I ARTYŚCI TRACĄ PRAWO DO UBEZPIECZEŃ WSTECZ

Czytaj więcej »

Europejskie Forum Saksofonowe 2018

EFS 2018


Europejskie Forum Saksofonowe 2018 odbędzie się w dniach 13-15.04.2018 w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego oraz OSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.


Czytaj więcej »

200 lat kaliskich towarzystw muzycznych w perspektywie historycznej

20 kwietnia 2018 roku w Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku odbędzie się konferencja popularnonaukowa „200 lat kaliskich towarzystw muzycznych w perspektywie historycznej”.
Czytaj więcej »

Od pieśni do piosenki

Od pieśni do piosenki


8 kwietnia 2018, godz. 17.00
Muzeum Lubelskie,
ul. Zamkowa 9, Lublin

Wstęp wolny
Czytaj więcej »

NOWY ADRES BIURA ZG SPAM

Od 1 kwietnia 2018 r. Biuro Zarządu Głównego SPAM mieści się pod nowym adresem:

ul. Marszałkowska 84/92 lok. 202
00-514 Warszawa

Wejście od ulicy Żurawiej, klatka 3, pierwsze piętro. 


Czytaj więcej »

Koncert muzyki polskiej "KATYŃ IN MEMORIAM"

Koncert muzyki polskiej "KATYŃ IN MEMORIAM"
14 kwietnia 2018 r. o godz. 19.00
Archikatedra Łódzka 

Wykonawcy:
Kamil Zawadzki - skrzypce
Marcin Werner - dyrygent 
Orkiestra Kameralna Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków przy Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina 

Organizacja koncertu: Jakub Kosmal
Czytaj więcej »

Życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych

Szanowni Państwo z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych życzymy wszystkim spokoju, miłości i pomyślności. 
Przy okazji zapraszamy od 9 kwietnia do naszej nowej siedziby - ul.Marszałkowska 84/92 lokal 202 wejście od ulicy Żurawiej.
Czytaj więcej »

Koncerty - Kwintety Polskie

Zapraszamy na koncerty organizowane przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.
2 kwietnia, godzina 16.00 - Muzeum w Nieborowie i Arkadii - Pałac Radziwiłłów
6 kwietnia, godzina 19.30 - Sala ratusza - MOK Legionowo
8 kwietnia, godzina 17.00 - Sala koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

Wstęp wolny


Czytaj więcej »

VIII Międzynarodowy Konkursy Fagotowy im. C. M. von Webera

VIII Międzynarodowy Konkurs Fagotowy im. Carla Marii von Webera

Konkurs odbędzie się w dniach 18-21 listopada 2018 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Czytaj więcej »

BIURO ZG SPAM NIECZYNNE

Szanowni Państwo,

informujemy, że w dniach 25 marca - 6 kwietnia 2018 r. Biuro Zarządu Głównego będzie nieczynne z powodu przeprowadzki. 
Od 9 kwietnia będzie działał nowy adres Biura Zarządu Głównego SPAM ul.Marszałkowska 84/92 lokal 202 wejście od ulicy Żurawiej.

Przepraszamy za utrudnienia. 
Czytaj więcej »

Fonie Lublina - W kręgu muzyki Karola Kurpińskiego

Fonie Lublina - W kręgu muzyki Karola Kurpińskiego


17 marca 2018, godz. 18.00
Trybunał Koronny 
Rynek 1, Lublin
Czytaj więcej »

Małe Muzyczne Opowiadania

Małe Muzyczne Opowiadania


1 marca 2018, godz. 17.00
Muzeum Lubelskie,
ul. Zamkowa 9, Lublin
Czytaj więcej »

W wieku 95 lat zmarł Zenon Ostalczyk, skrzypek, zasłużony pedagog-instrumentalista, wieloletni wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi.
Pogrzeb odbędzie się w dniu 22 lutego 2018 r. (czwartek) o godz. 12.30 na cmentarzu w Piotrkowie Trybunalskim przy ul. Cmentarnej nr 19.

Czytaj więcej »

Koncert "Dla Jerzego Grzesiukiewicza"

Koncert "Dla Jerzego Grzesiukiewicza" 

4 lutego 2018
Sala Kominkowa, Dom Kultury 13 Muz w Szczecinie 

Wstęp wolny

Czytaj więcej »

Zapomniana muzyka na cztery ręce

Zapomniana muzyka na cztery ręce


14 stycznia 2018, godz. 18.00
Muzeum Lubelskie
ul. Zamkowa 9, Lublin

Czytaj więcej »