W wieku 95 lat zmarł Zenon Ostalczyk, skrzypek, zasłużony pedagog-instrumentalista, wieloletni wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi.
Pogrzeb odbędzie się w dniu 22 lutego 2018 r. (czwartek) o godz. 12.30 na cmentarzu w Piotrkowie Trybunalskim przy ul. Cmentarnej nr 19.
Archiwum: 2018
Świąteczne życzenia
ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
Poniedziałek pod Królami
Zapraszamy na kolejny Poniedziałek pod Królami – 3 grudnia 2018 r., o godzinie 17.00, w siedzibie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ul. Hipoteczna 2, „Dom pod Królami” w Warszawie.
MUSIC EXPORT POLAND - nowe możliwości wsparcia dla eksportu polskiej muzyki
Tomasz Lipiński (Przewodniczący Rady Fundacji MExP, członek Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS), Bogusław Pluta(członek Zarządu MExP, dyrektor generalny ZPAV) i Marek Hojda (Dyrektor Biura MExP, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS) odpowiedzą na pytania:
- Czym jest biuro eksportu muzyki?
- Jakie nowe możliwości dla sektora muzycznego w Polsce otwiera powstanie tej instytucji?
- Jakie wsparcie MExP oferuje twórcom, artystom i firmom muzycznym?
Informujemy, że wydarzenie będzie transmitowane na profilu Facebook Stowarzyszenia Autorów ZAiKS https://www.facebook.com/Stowarzyszenie-Autor%C3%B3w-ZAiKS-284728888242965
Transmisja będzie dostępna kilka minut przed godziną 17.
ZAPRASZAMY! WSTĘP WOLNY!
Czytaj więcej »
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
ORFEUSZ 2018
Serdecznie gratulujemy Panu Piotrowi Sałajczykowi ! 11 listopada podczas koncertu "W naszych sercach Polska"
w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, otrzymał doroczną nagrodę Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków "Orfeusz" 2018, za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej. Nagrodę wręczali Wiceprezes SPAM Pan Jan Popis i Przewodnicząca Koła SPAM w NOSPR Pani Karolina Nowak Waloszczyk. Serdecznie gratulujemy! https://www.salajczyk.com/
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
NIEPODLEGŁA DO HYMNU! DOŁĄCZ DO AKCJI!
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
Kameralna Muzyka Polska
28 października 2018 r. niedziela, godz. 12.30
Kościół Św. Wojciecha Biskupa i Męczennika
Jeruzal
Zapraszamy na koncert „Kameralna Muzyka Polska”. To
już czwarty koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który
odbędzie się w drewnianym kościele z 1758 r. w miejscowości Jeruzal. Podczas
koncertu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów, obfitująca w motywy i rytmy
ludowe w wykonaniu wybitnego kwartetu smyczkowego The Time Quartet.
W programie:
- S.Moniuszko – I Kwartet smyczkowy d-moll
- G. Bacewicz – IV Kwartet smyczkowy
- F. Chopin – Walce i nokturn w aranżacji na kwartet
smyczkowy
Wstęp wolny!
Projekt dofinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Organizator Fundacja "Czas Sztuki"
AKCJA ZNICZ – Pamięci Zmarłych Muzyków
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli…
W tym roku ponownie na cmentarzach warszawskich i podwarszawskich odbędzie się Akcja Znicz, zostaną zapalone znicze i położone plakietki z napisem W hołdzie i pamięci. Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków na grobach osób zasłużonych dla polskiej kultury muzycznej.
Serdecznie wszystkim zapraszamy do wzięcia udziału w akcji i upamiętnienia tych, których nie ma już wśród nas!!!!!
Czytaj więcej »URODZINY FONOGRAFU
19 lutego 1878 roku Thomas Alva Edison otrzymał patent na urządzenie do odtwarzania dźwięku, FONOGRAF, a więc 140 lat temu zostało urzeczywistnione wielowiekowe marzenie ludzkości, aby dźwięk zachować, a następnie go ponownie usłyszeć w niemal dowolnym miejscu i dowolnym czasie.
Urodziny fonografu były powodem, dla którego Samodzielne Koło Muzykologów przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcja Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich oraz Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk zorganizowały sesję naukową Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność. W stylowej sali IS PAN w dniach 25-26 września br. wygłoszono 19 referatów, w większości ilustrowanych dźwiękiem i obrazem.
Sesję otworzyła Przewodnicząca Samodzielnego Koła Muzykologów SPAM p. Maria Wróblewska, następnie głos zabrali: Wicedyrektor IS PAN prof. dr hab. Ewa Dahlig-Turek, Przewodnicząca Zarządu Głównego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska, Prezes Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków prof. dr hab. Ryszard Cieśla oraz przewodnicząca Sekcji Fonotek SBP – dr Katarzyna Janczewska-Sołomko. Wśród gości był Prezes Związku Kompozytorów Polskich dr Mieczysław Kominek i Prezes Fundacji Rodziny Wiłkomirskich – Elżbieta Piszczorowicz-Mondra.
Sesję zapoczątkował pasjonujący wręcz referat prof. dr hab. Ireny Poniatowskiej Wpływ fonografii na periodyzację historii muzyki, w którym zostały przedstawione dowody na to, że funkcjonujące od lat sztywne podziały na epoki (barok, czy romantyzm) w historii muzyki nie mają stu-procentowego pokrycia, natomiast wg Onga Edison zapoczątkował erę oralną, której istnienia nie da się podważyć.
Dr Mieczysław Kominek – ZKP - (Niemuzykalny Edison) i dr Katarzyna
Janczewska-Sołomko – SPAM - (Recepcja
fonografu w Polsce) wprowadzili zebranych w początkową fazę fonografii, a
prezentacja przygotowana przez kolekcjonera, Jerzego Gogacza była niewątpliwie
sensacyjnym akcentem sesji. Obejrzeliśmy kilka autentycznych fonografów
edisonowskich i wysłuchaliśmy nagranych na wałkach fonograficznych utworów
m.in. H. Wieniawskiego i F. Chopina. Historyk sztuki i pasjonat fonografii –
Olaf Michalski zaprezentował walory artystyczne urządzeń do nagrywania i
odtwarzania dźwięku oraz różnorodność pomysłów w doborze ich zewnętrznej szaty
(Maszyny mówiące językiem sztuki), natomiast
o okładkach płyt (a więc nowszego, niż wałek, nośnika dźwięku) mówił Bartłomiej
Gembicki z IS PAN (Mozaiki, maski i
gondole. Okładki płyt jako reprezentacje muzycznego mitu). Historię płyt
moskiewskich oraz pierwszego nagrania pieśni „Czerwone maki na Monte Cassino” w
barwnej opowieści przedstawił Ireneusz Janik z AM w Łodzi (Rok 1945. Dwie drogi do Polski i całkiem różni panowie w tubach (nie
licząc psa). Karolina Skalska – doktorantka IS PAN – wygłosiła Reprezentacja nagrania muzycznego w
bibliotece, a Anna Rutkowska z PR i Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i
Telewizyjnej w Łodzi – referat Fonografia
dla nauki. Od historii do współczesności.
Osobny blok stanowiły wypowiedzi z
dziedziny etnomuzykologii: sensacyjna
wiadomość z Torunia (Agnieszka Kostrzewa Nieznane wałki fonograficzne Centralnego Archiwum Fonograficznego w
zbiorach Muzeum Etnograficznego w Toruniu), dr Mariusz Pucia z Uniwersytetu
Opolskiego zreferował Dźwiękowe przekazy
opolskiej muzyki tradycyjnej w archiwach. Sprawozdanie i ilustracja dźwiękowa w
wykonaniu zespołu Zaginione Archiwum (krótki koncert po referacie). Prace i
zasoby prezentowały następnie Beata Maksymiuk-Pacek (UMCS w Lublinie Archiwizacja materiałów terenowych w
Pracowni „Archiwum Etnolingwistyczne” UMCS i ich wykorzystanie do badań
naukowych), dr Kinga Strycharz-Bogacz (KUL) – Zbiory foniczne Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego KUL – żywa
tradycja jako zachowane dziedzictwo kulturowe oraz perspektywy badawcze, dr
Arleta Nawrocka-Wysocka (IS PAN) – Fonograf
w etnohymnologii czyli o pierwszych nagraniach hymnów luterańskich w
Skandynawii i krajach bałtyckich oraz dr Jacek Jackowski (IS PAN) Archiwa etnomuzyczne. Nagrania – dane –
informacja (raport z realizacji projektu Polska Muzyka Tradycyjna – Dziedzictwo
Fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie).
Ostatnia sesja była poświęcona
współczesności: Monika Wiciarz i dr Marcin Konik (NIFC) przedstawili referat Fonoteka Narodowego Instytutu Fryderyka
Chopina – charakterystyka zbioru i opracowanie w dobie Digital Humanities, Ewelina
Grygier (IS PAN) - Rozwój fonografii a działalność muzyków ulicznych. Amatorskie i
profesjonalne wydawnictwa płytowe, Jan Popis (SPAM) poruszył bardzo ważną
sprawę dla polskiej kultury muzycznej w referacie Reedycje nagrań historycznych w Polskich Nagraniach. Referat
zamykający sesję wygłosiła dyrektor firmy DUX – dr Małgorzata Polańska na
temat: Znaczenie fonografii dla muzyki i
nauki: podobieństwa i różnice.
Po dyskusji końcowej (w której zaakcentowano m.in. konieczność zachowania historycznych nagrań w ich autentycznej wersji) sesję podsumowała K. Janczewska-Sołomko, podkreślając dużą wagę poruszonej tematyki dla polskiej kultury, szczególnie muzycznej oraz wyrażając nadzieję, że problemy omówione na sesji będą inspiracją i motorem dalszych badań, publikacji, może odkryć. Także podziękowała współorganizatorom spotkania państwu: Marii Wróblewskiej – oraz Ewelinie Grygier i Jackowi Jackowskiemu za trud, który zaowocował tak udanym przedsięwzięciem.
Liczny udział słuchaczy podczas obu dni obrad świadczy o celowości tego rodzaju spotkań naukowych.
Dopełnieniem sesji był bardzo dobry catering, a także „sklepik” z wydawnictwami książkowymi i płytowymi (dochód ze sprzedaży publikacji SPAM przekazano na Fundusz naszego Stowarzyszenia), a referenci i goście otrzymali m.in. trzy części Kroniki SPAM.
KJS
Czytaj więcej »Nowa ustawa dla artystów
Szanowni Państwo,
Zarząd Główny SPAM pragnie poinformować, iż od wielu miesięcy, przy aktywnym udziale członków Zarządu Głównego, trwają prace nad nową ustawą, która jest dedykowana polskim artystom. Jej zapisy pozwolą na określenie statusu artysty: twórcy i wykonawcy, oraz na stworzenie dla niego osobnej kategorii w systemie ubezpieczeń zdrowotnych i emerytalnych.
Według Raportu z 2017 (D. Jurkiewicz-Eckert, Polityka kulturalna Polski 1989–2017, luty 2017) Transformację ustrojowo–społeczno–ekonomiczną z roku 1989 z powodzeniem przeszła większość osób działających w obszarze kultury. Artyści, animatorzy, działacze kultury zaadaptowali się do nowych uwarunkowań politycznych, gospodarczych i administracyjnych, a także – wyzwań kultury światowej.
Nie stworzono jednak nowoczesnego ustroju prawnego kultury. Brak jest systemowych rozwiązań uwzględniających specyfikę kultury i rynku pracy artystów. W systemie polskiego prawa nie ma definicji pojęć, określających poszczególne segmenty sektora kreatywnego (np.: „twórca”, „wykonawca”, artysta”, „dzieło”, „wykonanie artystyczne”). Powoduje to, że organy państwowe różnie interpretują wynikające z owych braków niejednoznaczności, pogłębiając poczucie chaosu i przekonanie o uznaniowości w stosowaniu przepisów i regulacji. Specyfika pracy artystów polega m.in. na tym, że dochody bywają nieregularne i niepewne, a przerwy w pracy nie są objawem niechęci do niej, ale wynikają ze swoistego jej charakteru. Tymczasem system ubezpieczeń społecznych nie uwzględnia tej specyfiki: składki dla artystów prowadzących indywidualną działalność artystyczną muszą być płacone regularnie, a wysokość ich równa jest składkom dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Powoduje to, że znaczny odsetek artystów nie stać na luksus ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego, a to prowadzi do wykluczenia z systemu ubezpieczeń społecznego znacznej części środowiska artystycznego.
Podobnie dzieje się w środowisku muzyków. Wprawdzie większość z nich jest zatrudniona na etatach w instytucjach kultury (41% na umowę o pracę na czas nieokreślony), ale znaczna część, a zwłaszcza wśród młodych muzyków, pragnęłaby rozwijać własną działalność artystyczną i nie wiązać się z instytucjami artystycznymi umowami na czas nieokreślony (Raport, 2017). Konieczne jest zatem stworzenie takiego prawa, które obejmowałoby nie tylko muzyków zatrudnionych na etatach, ale również tych rozwijających własną działalność artystyczną, bez osłabiania praw socjalnych.
Pierwszym etapem prac legislacyjnych była Ogólnopolska Konferencja Kultury, przedsięwzięcie podjęte przez MKiDN w celu wypracowania – we współpracy ze środowiskiem artystów reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki – stanowiska co do kierunku zmian w obowiązujących rozwiązaniach legislacyjnych i organizacyjnych. Złożyło się na nie 11 wielkich sympozjów ułożonych w dwa cykle.
Pierwszy cykl (wrzesień 2017) tworzyło pięć sympozjów tematycznych poświęconych poszczególnym dyscyplinom twórczym:
4–5 września, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki: Muzyka
6 września, Lublin, Centrum Spotkania Kultur: Kultura ludowa
12 września, Gdańsk, Teatr Wybrzeże: Teatr
14–15 września, Kraków, Akademia Sztuk Pięknych: Sztuki wizualne
18 września, Bytom, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK: Taniec
Drugi cykl odbył się w listopadzie i grudniu 2017 i składał się z sześciu sympozjów, z których każde poświęcone było wybranemu problemowi:
24 listopada, Poznań, Aula Nova, Akademia Muzyczna: Samorząd jako organizator życia kulturalnego – role, normy, dobre praktyki
27 listopada, Szczecin, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza: Organizacje niezależne i domy kultury – zadania i rozwiązania dedykowane
29 listopada, Bydgoszcz, Opera Nova: Artysta profesjonalny na rynku pracy – definicje, narzędzia, uprawnienia
30 listopada, Olsztyn, Warmińsko-Mazurska Filharmonia: Instytucja kultury – funkcje, zadania, rozwiązania prawne i dobre praktyki
04 grudnia, Katowice, NOSPR: Mechanizmy finansowania kultury – rozwiązania systemowe i alternatywne
17 grudnia, Rzeszów, Filharmonia Podkarpacka: Ochrona dziedzictwa kulturowego – zadania, priorytety, narzędzia.
(relacje z sympozjów na stronie: http://www.konferencjakultury.pl)
Wzięli w nich udział przedstawiciele wielu organizacji i stowarzyszeń, reprezentujący niemal wszystkie obszary działalności twórczej. Całe przedsięwzięcie koordynowane jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina z dyr. Arturem Szklenerem w roli głównej, gdyż – jak stwierdziła wiceminister Wanda Zwinogrodzka – muzycy są jedną z najliczniejszych społeczności artystycznych.
Członkowie ZG SPAM uczestniczyli w najważniejszych dla muzyków konferencjach: we Wrocławiu (prezes Ryszard Cieśla w dwóch panelach Muzyk jako artysta – status, uprawnienia, osłony oraz Muzyka jako gałąź gospodarki kreatywnej – finansowanie, organizacja, monitorowanie; wicesekretarz Małgorzata Chmurzyńska – wprowadzenie do panelu Powszechna edukacja muzyczna, wiceprezes Jan Popis w panelu Artystyczna instytucja muzyczna – organizacja wewnętrzna) oraz – prezes R. Cieśla i M. Chmurzyńska – w Bydgoszczy (Artysta profesjonalny na rynku pracy). W 2018 roku odbyły się w siedzibie NIFC–u w Warszawie dwa kolejne spotkania, jedno w gronie przedstawicieli stowarzyszeń muzycznych, drugie – w grupie reprezentującej większość stowarzyszeń twórczych.
W dniach 18 i 19 czerwca 2018 roku w Teatrze Polskim w Warszawie odbyło się sympozjum wieńczące projekt Ogólnopolskiej Konferencji Kultury. W efekcie powołano zespół koordynujący, złożony z ekspertów – przedstawicieli stowarzyszeń twórczych, którzy z prawnikami MKiDN opracują ostateczny kształt ustawy. W tym gronie znalazł się Prezes ZG SPAM, prof. Ryszard Cieśla.
Po pierwszym spotkaniu Zespołu w dniu 8 lipca 2018 r. ustalono m.in., że:
ustawa powinna zawierać (1) część wstępną, definicyjną, (2) część formułującą operacje na statusie (nadawanie, utrzymanie, zawieszenie, wygaśnięcie, utrwalenie), mechanizmy, podmioty odpowiedzialne etc. (3) uprawnienia dla wszystkich (m.in. karta artysty), (4) uprawnienia dla free-lancerów w zakresie ZUS, NFZ, PIT, (5) część poświęconą prawom nabytym, definicji działalności jako twórczej, (6) zmiany w innych ustawach;
status artysty musi dotyczyć osób profesjonalnie i zawodowo zajmujących się działalnością artystyczną. Status nie reguluje dostępu do rynku (nie jest konieczny do wykonywania zawodu), ma z założenia stać się jednak ważnym wskaźnikiem grupy zawodowych artystów. Wskazano wady określeń „twórca” (zbyt ogólne) oraz „artysta” (wartościujące). Zaproponowano „artysta zawodowy”. Podkreślono konieczność ekskluzywnego charakteru statusu, a zarazem jego niezależności od formy zatrudnienia czy ścieżki edukacyjnej. Podkreślono odpowiedzialność podmiotów nadających prawo do uzyskania statusu i przewidywaną presję ze strony zawodów nieartystycznych o charakterze twórczym;
status artysty nadawany będzie przez odpowiedni organ (Komisję) przy MKiDN osobom, które;
ukończyły odpowiednią szkołę/uczelnię,
otrzymały pozytywną ocenę dorobku przez właściwe dla danej branży stowarzyszenie twórcze,
nadanie statusu wiąże się z wpisaniem do rejestru artystów i otrzymaniem karty artysty zawodowego;
w zakresie ubezpieczeń społecznych dla osób niezatrudnionych na etacie zastosowany będzie mechanizm małego ZUS, tj. uznania kwoty 660 zł za 100% składki ubezpieczeniowej gwarantującej kompletne minimalne ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. 70% tej kwoty pokrywałby specjalny fundusz, a 30% pokrywałby beneficjent – w postaci składek od umów cywilno-prawnych. Jako górną granicę przychodów miesięcznych dla ulgi zaproponowano rozwiązania analogiczne do ZUS dla małych przedsiębiorstw (5250 zł), W przypadku osób zatrudnionych na etacie szczególne regulacje ubezpieczeniowe nie mają zastosowania
w zakresie rozwiązań podatkowych pożądane jest rozwiązanie jednoznacznie przypisujące występowanie zryczałtowanych 50% kosztów uzyskania przychodu do określonych czynności w ramach zawodów artystycznych. W tym celu postulowane jest uporządkowanie klasyfikacji zawodów i specjalności artystycznych oraz stworzenie nowej kategorii zadań – o charakterze twórczym, których wykonywanie uprawniałoby do 50% kosztów przychodu (np. wykonywanie utworu, również w orkiestrze, w czasie prób etc.). Owo uprawnienie mogłoby być zapisane w ustawie o zawodowym statusie artysty, choć dotyczyć będzie również osób nieposiadających tego statusu;
konieczne jest wprowadzenie zapisów w sposób jednoznaczny dookreślających status prawny czynności artystycznych, w szczególności ich twórczy charakter, w celu uproszczenia umów cywilno-prawnych oraz zabezpieczenia samych artystów oraz instytucji przed egzotycznymi interpretacjami ZUS, sądów, urzędów skarbowych etc.
Obecnie trwa zbieranie danych, które są niezbędne do przedstawienia realnej sytuacji bytowej polskich artystów. ANKIETA: adres ankiety
Czytaj więcej »VI Międzynarodowy Festiwal ARS MUSICA
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
LIGHTFLIGHT
Hashtag Ensemble na Afekt Festival w Tallinie
Podczas pobytu odbędą się także warsztaty kompozytorskie z polskim kompozytorem młodego pokolenia - Wojciechem Błażejczykiem. Czytaj więcej »
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
Po Ogólnopolskiej Konferencji Kultury: Ankieta dla artystów
Po Ogólnopolskiej Konferencji Kultury: Ankieta dla artystów
Zachęcamy artystów muzyki i tańca do wypełnienia ankiet dostępnych pod linkiem:
http://ankieta.liczydlo.art/990
Ankiety można wypełniać do 30 października 2018.
Kondolencje
Serdecznie zapraszamy!
Sesja naukowa Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność
Zapraszamy na Mazowieckie Muzyczne Spotkanie bez Barier
ZAPRASZAMY NA KONCERT
FILHARMONIA im. ROMUALDA TRAUGUTTA
Założona przez Tadeusza Kaczyńskiego w 1983 roku
Krzysztof Kur – Dyrektor Ryszard Cieśla – Dyrektor Artystyczny
Polskie drogi do Niepodległości
Festiwal Lato Seniora – środa, 1 sierpnia 2018 godz. 17.05
Czytaj więcej »Urodziny fonografu
Samodzielne Koło Muzykologów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcja Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk uprzejmie informują, że w dniach 25-26 września 2018 roku w lokalu ISPAN w Warszawie odbędzie się konferencja popularno-naukowa z okazji 140. rocznicy opatentowania przez Thomasa Alvę Edisona fonografu "Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność."
Serdecznie zapraszamy.
Szczegółu zostaną podane w terminie późniejszym.
Telefon kontaktowy: pani Ewelina Grygier 502 853 267; e-mail: urodzinyfonografu@gmail.com
Czytaj więcej »Nowa strona o Antonim Wicherku
Koncert Pamięci w dniu urodzin Nestora ś.p. profesora Bohdana Łukaszewicza
"Koncert Pamięci w dniu urodzin Nestora ś.p. profesora Bohdana Łukaszewicza"
14 maja 2018 r. godz. 19.00
Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2, Białystok
Wstęp wolny
Czytaj więcej »NOWA ZAKŁADKA
Suwałki Zapraszają !
Pożegnanie Damy Polskiej Wiolinistyki WANDY WIŁKOMIRSKIEJ
Żegnamy Damę Polskiej Wiolinistyki WANDĘ WIŁKOMIRSKĄ
Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość, iż dnia 1 maja 2018 roku odeszła wspaniała artystka, Dama Polskiej Wiolinistyki WANDA WIŁKOMIRSKA
Członek-Założyciel oraz Członek Honorowy Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Laureatka Nagrody Orfeusz'79 za wykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika. Przez 3 kadencja zasiadała w Zarządzie Głównym, była członkiem Zarządu Sekcji Solistów i Dyrygentów, a także reprezentowała nasze stowarzyszenie w innych gremiach (m.in. w powołanym przez SPAM w 1966 roku Komitecie Ochrony Praw Artystów Wykonawców).
Laureatka i juror międzynarodowych konkursów wiolinistycznych, wieloletnia solistka Filharmonii Narodowej w Warszawie. Pozostawiła liczne nagrania.
Była najwybitniejszą skrzypaczką polską, godnie reprezentowała naszą kulturę muzyczną zarówno w kraju, jak i na całym niemal świecie, wykonując między innymi wiele utworów polskich kompozytorów. Niemal do legendy przeszła Jej mistrzowska interpretacja I Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego.
Od pewnego momentu z pasją przekazywała swoją wiedzę i umiejętności młodym muzykom jako pedagog uczelni w Mannheim i w Sydney.
Uhonorowana licznymi tytułami i wieloma odznaczeniami, m.in. Doctor h.c. Akademii Muzycznej w Łodzi, Obywatel Honorowy miasta Kalisza oraz miasta Świdnika, odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze - "Gloria Artis", a także innymi.
Odejście Wandy Wiłkomirskiej to niepowetowana strata zarówno dla kultury polskiej, jak i światowej.
Czytaj więcej »Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos
Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos
Rodzaj koncertu: Koncert nadzwyczajny, symfoniczny
Sala: Koncertowa
Cena: 25, 40 zł
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Paweł Kapuła - dyrygent
Marianna Żołnacz - flet
Anna Popek - prowadzenie koncertu
Paweł Burczyk - prowadzenie aukcji
Program:
Ignacy Jan Paderewski - Uwertura na orkiestrę symfoniczną [9’]
Carl Philipp Emanuel Bach - Koncert fletowy d-moll Wq 22
Przerwa [30']
Dmitrij Szostakowicz - I Symfonia f-moll op. 10 [31’]
Joanna Tic-Ramos jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu poprzecznego prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła również Studium Muzyki Dawnej na warszawskiej uczelni. Jest dwukrotną stypendystką Austriackiego Forum Kultury i Austria Barock Akademie. W 2009 roku jako solistka prawykonała koncert na flet i orkiestrę Wolframa Wagnera wraz z Lubelską Orkiestrą Symfoniczną. W tym samym roku wyjechała wraz z mężem do Chile. Tam urodziło się ich pierwsze dziecko. Od 2011 do 2013 roku była pierwszą flecistką Orkiestry Symfonicznej ULS w La Serena (Chile). Przebywając w Chile, często dokonywała prawykonań utworów kompozytorów latynoamerykańskich w zespołach kameralnych oraz jako członkini orkiestry symfonicznej. W 2012 roku, podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej w Santiago, jej interpretacja utworu kompozytora Gabriela Galveza zyskała nominację do nagrody muzycznej „Altazor” w kategorii najlepsze wykonanie. W Chile Joanna prowadziła również działalność edukacyjną, prowadząc warsztaty z Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną oraz organizując koncerty edukacyjne dla przedszkolaków z najbiedniejszych dzielnic IV regionu Chile.
W 2013 roku Joanna Tic-Ramos wraz z rodzina wróciła do Polski, gdzie uczyła w szkołach muzycznych i prowadziła koncerty edukacyjne z Małą Filharmonią. W 2014 roku wraz z mężem założyła Ensamble Insularoj - zespół propagujący współczesną muzykę latynoamerykańską. Zespół zagrał kilkakrotnie w Polsce oraz w Niemczech, podczas Festiwalu Latynoamerykańskiego we Frankfurcie nad Menem.
W 2015 roku Joanna urodziła drugie dziecko, a kiedy córeczka ma rok, w 2016 roku u jej mamy został zdiagnozowany rak piersi z przerzutami do węzłów chłonnych. Przeszła operację oszczędzającą piersi oraz chemioterapię, którą zniosła bardzo źle. Próbowała również leczyć się metodami opartymi na immunoterapii, które jednak nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. W listopadzie 2017 roku badania kontrolne wykazały liczne przerzuty do kości oraz wznowę miejscową. Obecnie Joanna jest w trakcie leczenia bisfosfonianami, środkami hormonalnymi oraz czeka na operację jajników wraz z jajowodami. Leczy się w Wojskowym Instytucie Medycznym przy ul. Szaserów. Obecnie stosowane metody leczenia nie są zbyt obiecujące, a jedynie hamują rozwój choroby.
Joanna mieszka w Warszawie wraz z mężem i dwójką dzieci w wieku 2 i 7 lat. Pozostała część rodziny niestety nie mieszka w stolicy. Praca zawodowa Joanny jest niemożliwa, ponieważ ciągłe badania, pobyty w szpitalach i operacje nie pozwalają na stałą i normalną pracę. Mąż, pianista, pracuje w dwóch szkołach muzycznych.
"Miarą Twojego człowieczeństwa, jest wielkość Twojej troski o drugiego człowieka" - ks. Mieczysław Maliński
W połowie roku 2017 dotarła do nas niezwykle smutna wiadomość o ciężkiej chorobie Joanny Tic-Ramos. Dla wielu muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej to bliska osoba, dla innych zwykła koleżanka lub po prostu obca osoba. Niemniej informacja o sytuacji Joanny oraz jej rodziny poruszyła serca nas wszystkich. Determinacja jaką wykazuje się na co dzień w walce z chorobą, ale również świadomość jak silny wpływ wywiera to na życie jej męża i dwójki malutkich dzieci, zainspirowały muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej do podjęcia działań mających na celu okazanie wsparcia w tej jakże trudnej sytuacji.
OFN postanowiła zorganizować koncert charytatywny, podczas którego zbierane będą środki na leczenie oraz codzienne funkcjonowanie Joasi i Jej rodziny. Zapraszamy Państwa do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu, gdzie piękno nienamacalnej sztuki spotyka się ludzką dobroczynnością.
Koncert symfoniczny poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia, Paweł Kapuła, a jako solistka wystąpi Marianna Żołnacz, laureatka nagrody Koryfeusz Roku 2017 oraz wielu innych wyróżnień, potwierdzających jej wyjątkowy talent mimo młodego wieku.
Podczas przerwy odbędzie się aukcja, którą poprowadzi Paweł Burczyk. W przeprowadzeniu zbiórki oraz aukcji - finansowego wparcia na dalsze leczenie Joanny Tic-Ramos - pomaga Fundacja Sedeka, opiekująca się na co dzień Joanną. W zbiórkę tę zaangażowanych jest wiele osób i podmiotów.
Organizatorami koncertu są: SPAM (Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, spa-m.pl), wspierający działalność muzyków od 1956 roku, oraz Filharmonia Narodowa. Dzięki Nim jak i wielu innym podmiotom, patronom, ludziom dobrej woli - inicjatywa muzyków Filharmonii Narodowej może zostać zrealizowana.
Artyści OFN pragną zaznaczyć, że wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie i realizację koncertu nie pobierają z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.
Marzeniem muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej jak i całej Instytucji jest stworzenie cyklicznego, corocznego wydarzenia, podczas którego zbierane będą fundusze na rzecz artystów znajdujących się w ciężkiej sytuacji zdrowotnej i życiowej.
Pragniemy dzielić z Państwem to wydarzenie i liczymy na Państwa współudział!
Żegnamy Kolegę BOHDANA ŁUKASZEWICZA
Zmarł Zdzisław Nowicki
UWAGA! TWÓRCY I ARTYŚCI TRACĄ PRAWO DO UBEZPIECZEŃ WSTECZ
UWAGA! TWÓRCY I ARTYŚCI TRACĄ PRAWO DO UBEZPIECZEŃ WSTECZ
Czytaj więcej »Europejskie Forum Saksofonowe 2018
EFS 2018
200 lat kaliskich towarzystw muzycznych w perspektywie historycznej
Od pieśni do piosenki
Od pieśni do piosenki
NOWY ADRES BIURA ZG SPAM
Koncert muzyki polskiej "KATYŃ IN MEMORIAM"
Życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych
Koncerty - Kwintety Polskie
2 kwietnia, godzina 16.00 - Muzeum w Nieborowie i Arkadii - Pałac Radziwiłłów
6 kwietnia, godzina 19.30 - Sala ratusza - MOK Legionowo
8 kwietnia, godzina 17.00 - Sala koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
Wstęp wolny
Czytaj więcej »