Jubileusz 45-lecia Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz

03.06.2024

Oddział Łódzki Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ma zaszczyt zaprosić Państwa na wyjątkowy koncert z okazji Jubileuszu 45-lecia Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz.

Koncert odbędzie się 3 czerwca o godzinie 18 w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina przy ul. Narutowicza 20/22.

"A w sercach ciągle maj… czyli lirycznie i romantycznie"

Część pierwsza – polska liryka wokalna

Wykonawcy: Chór ŁUTW

1. Hymn ŁUTW w opracowaniu Iwony Ejsmont

2. Andrew Lloyd Webber – Pamięć

3. Irena Jarocka – By coś zostało z tych dni

4. Włodzimierz Korcz – Rozkołysz pieśnią świat

5. Stanisław Halny – Wiśniowy sad

Wykonawcy: Ziemowit Wojtczak – baryton, Cezary Sanecki – fortepian

1. Stanisław Moniuszko – Starość / słowa: P.-J. de Béranger; tłum. L.

Kondratowicz

2. Stanisław Niewiadomski – W księżycową noc majową z cyklu „Z

wiosennych tchnień” / słowa: M. Gawalewicz

3. Mieczysław Karłowicz – Z nową wiosną / słowa: Cz. Jankowski

4. Fryderyk Chopin – Żal (improwizacja na temat Etiudy E-dur op.10 no 3 / słowa M. Józefowicz; oprac. I.Tiumieniew)

5. Jan Gall – Gdybym był młodszy dziewczyno / słowa: A. Asnyk

6. Tadeusz Baird – Cztery sonety miłosne / słowa: W. Szekspir; tłum. M. Słomczyński – Sonet 23 (Spójrz, co tu ciche serce wypisało…); – Sonet 91 (Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pychy…); – Sonet 56 (Słodka miłości…); – Sonet 97 (Jakże podobna zimie jest rozłąka…)

7. Henryk Czyż – Pożegnania / słowa: A. Puszkin; tłum. J. Tuwim – Kochałem Panią; – Na wzgórzach Gruzji; – Ostatni raz

Część druga – muzyka romantyczna na fortepian na 4 rece

Wykonawcy: Bacewicz Piano Duo w składzie Hanna Holeksa/Anna Liszewska – fortepian

1. Felix Mendelssohn–Bartholdy - Andante i Allegro A-dur op. 92

2. Franz Schubert – Fantazja f-moll D. 940

3. Ignacy Jan Paderewski Album tatrzańskie op.12

Prowadzenie koncertu: Aleksandra Bęben

Promowanie działalności artystów oraz koncertów i wydarzeń muzycznych o charakterze edukacyjnym współfinansowano ze środków ZAW STOART www.stoart.org.pl #stoart #stoartwspieramuzyke



Duet fortepianowy Bacewicz Piano Duo w składzie:

Hanna Holeksa/Anna Liszewska

Współpraca artystek rozpoczęła się w roku 2021 od realizacji nagrania audiowizualnego Duettu (Andante & Allegro Brillante) A-dur op. 92 F. Mendelssohna – Bartholdy’ego na potrzeby prezentacji online w ramach koncertu w Centrum Kultury Uniwersytetu Łódzkiego.

Hanna Holeksa jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (klasa fortepianu prof. A. Jasińskiego, klasa kameralistyki prof. R. Strokosz – Michalak) oraz Hochschule der Kunst w Bernie (klasa fortepianu prof. T. Herbuta), tytuł doktora sztuki uzyskała w macierzystej uczelni, tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Kameralnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi .

Anna Liszewska ukończyła studia magisterskie oraz podyplomowe studia w zakresie kameralistyki w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa fortepianu prof. L. Kozubek, klasa kameralistyki prof. B. Halskiej), tytuł doktora a następnie doktora habilitowanego uzyskała w Akademii Muzycznej w Łodzi gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Kameralnej i pełni funkcję Pełnomocnika rektora ds. parametryzacji oraz Dyrektora Szkoły Doktorskiej AM w Łodzi.

Obie pianistki połączyły we współpracy wspólne zainteresowania bogatą spuścizną polskiej muzyki kameralnej na fortepian na 4 ręce oraz na 2 fortepiany. Każda z nich posiada odrębny dorobek artystyczny zarówno w zakresie gry solowej jak i kameralnej, gra w duecie fortepianowym otworzyła nowe możliwości poszerzenia repertuaru oraz jego publicznej prezentacji ponieważ polska muzyka napisana na duet fortepianowy stanowi wyjątkowy i wciąż mało poznany i rozpowszechniony wartościowy materiał muzyczny. Artystki konfrontując indywidualne doświadczenia wykonawcze zrekonstruowały i zarejestrowały już prawykonanie dwóch nieznanych, znajdujących się tylko w rękopisach dzieł Witolda Friemanna : Koncertu na dwa fortepiany op. 226 (1960) oraz Concertina na dwa fortepiany op. 256 (1964).

Obecnie, w związku z otrzymaniem stypendium twórczego ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu pt. „ Zapomniana polska romantyczna muzyka fortepianowa na 4 rece” przygotowują pierwszą wspólną płytę zawierającą interpretacje oryginalnych pod względem formy i nawiązujących do folkloru, rzadko wykonywanych utworów na fortepian na 4 ręce polskich kompozytorów : Karola Kurpińskiego, Juliana Klemczyńskiego, Karola Mikulego, Juliusza Zarębskiego, Zygmunta Noskowskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Wojciecha Sowińskiego oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Regularnie koncertują w duecie fortepianowym prezentując zarówno uznane jak i te rzadziej wykonywane dzieła polskich (i nie tylko) kompozytorów.

Cezary Sanecki

Pianista, profesor sztuk muzycznych, absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej
w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego oraz w klasie kameralistyki prof. Rajmunda Ambroziaka i prof. Bronisława Hajna. Laureat Nagród i Wyróżnień na Konkursach Pianistycznych i Kameralnych.

Jako solista i kameralista występował w Polsce oraz w krajach Europy i Azji. Znaczną część jego recitali i koncertów kameralnych wypełnia muzyka polska oraz muzyka XIX i XX w. Na swym koncie ma liczne prawykonania dzieł kompozytorów współczesnych, które prezentował na międzynarodowych festiwalach muzycznych.

Współpracował z wieloma wykonawcami, m.in.: Andrzejem Orkiszem, Piotrem Pławnerem, Tomaszem Królem, Urszulą Kryger. Szczególne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje muzyka na 2 fortepiany i 4 ręce, którą z sukcesami wykonywał w duecie fortepianowym m.in. z Joanną Hajn-Romanowicz, Beatą Cywińską oraz Robertem Gawrońskim.

Posiada w swym dorobku nagrania radiowe i telewizyjne. Jego dyskografia obejmuje ponad dwadzieścia płyt z muzyką m.in. H. Wieniawskiego, J. Brahmsa, M. de Falli, M. Ravela, B. Bartoka, M. Brucha, I. J. Paderewskiego, G. Bacewicz,
R. Schumanna, K. Szymanowskiego oraz z muzyką polskich kompozytorów współczesnych, m.in.: H. M. Góreckiego, J. Łuciuka, J. Bauera. Płyta z utworami na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego (w duecie ze skrzypaczką Aleksandrą Szwejkowską-Belica) została nominowana do nagrody
Fryderyk.

Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W latach 2008-2012 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów a w latach 2012-2020 funkcję Rektora łódzkiej Akademii Muzycznej. 


Aleksandra Bęben – wykładowca Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Od 2012 roku jest rzecznikiem prasowym Akademii, od października 2019 roku pełni również funkcję kierownika Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej w tej uczelni. Aktywnie działa jako prelegent muzyczny – prowadzi koncerty m.in. w Akademii Muzycznej w Łodzi, Teatrze Wielkim w Łodzi i Kościele św. Mateusza w Łodzi (cykl „Niedziela z muzyką u św. Mateusza”). Współpracowała jako recenzent muzyczny z łódzką „Gazetą Wyborczą” i „Ruchem Muzycznym”. Prowadzi badania nad życiem i twórczością kompozytora Romana Ryterbanda. Autorka komentarzy do płyt (wyd. AM, Ars Sonora, Dux) i publikacji poświęconych kulturze muzycznej Łodzi. Laureatka „Złotego Pióra” – Nagrody im. Jerzego Katarasińskiego (2000), w późniejszych latach również członek kapituły tej nagrody.

Ziemowit Wojtczak

Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu prof. Haliny Romanowskiej. Solista Teatru Muzycznego w Łodzi w latach 1991–2011. Śpiewał nie tylko na scenie łódzkiej, ale także w całej Polsce występując na scenie ponad 1000 razy. Wraz z zespołem teatru występował także w Niemczech, Austrii, Belgii, Danii, Szwajcarii, Luxemburgu, Francji oraz we Włoszech. Łącznie poza granicami kraju wystąpił blisko 400 razy w ponad 140 miastach Europy. Występuje także na estradach filharmonicznych i licznych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Brał udział m.in. w Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy, Festiwalu im. A. Didura w Sanoku, w Olsztyńskim Festiwalu Opery, Operetki i Musicalu, Festival International de Musique Sion-Valais (Szwajcaria), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Iwoniczu, Festiwalu Organowym w Inowrocławiu. Od wielu lat jest także stałym uczestnikiem w Kołobrzeskim Festiwalu Opery i Operetki „Muzyka dla wszystkich”. Specjalizuje się również w wykonawstwie pieśni artystycznej. Do chwili obecnej wykonał ponad ćwierć tysiąca koncertów tematycznych oraz recitali wokalnych w różnych centrach i ośrodkach kulturalnych na terenie całego kraju a także poza jego granicami. Brał także udział w wielu koncertach charytatywnych. W swoim dorobku artystycznym posiada kilka realizacji fonograficznych, zarówno w postaci płyt CD jak i DVD a także w postaci rejestracji archiwalnych czy transmisji radiowych, telewizyjnych i internetowych.

Od 1992 roku jest zatrudniony w Akademii Muzycznej w Łodzi na wydziale Wokalno-Aktorskim gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego.

Przez wiele lat był opiekunem Koła Naukowego Wokalistów, przez 14 lat był członkiem Senatu Uczelni oraz licznych komisji senackich. Jest promotorem kilkudziesięciu prac licencjackich, magisterskich i doktorskich oraz recenzentem w licznych przewodach doktorskich i habilitacyjnych i postępowaniach o nadanie tytułu profesora. W latach 2017–2020 był członkiem Rady ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie m. Łodzi, będąc członkiem kapituły przyznającej wyróżnienia „Łódzkie Eureka”, był też członkiem grupy ekspertów oceniających wnioski o stypendium MNiSW w Departamencie Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2015–2020 z ramienia łódzkiej uczelni był koordynatorem projektu Europejskiej Akademii Operowej (EOA).

W roku 2006 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki. W roku 2013 uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 2016–2020 pełnił funkcję Pełnomocnika Rektora ds. rozwoju. Za swoje osiągnięcia został wyróżniony szeregiem nagród, wśród których na szczególną uwagę zasługuje odznaczenie „Zasłużony Działacz Kultury” przyznane przez Ministra Kultury i Sztuki w 2003 roku, nagroda Prezydenta Miasta Łodzi z 2005 roku, pięć nagród Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (2003, 2006, 2011, 2021 i 2024). W roku 2019 został odznaczony przez MKiDN brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Jest autorem książki Wieczory z liryką wokalną, współautorem (razem z Ryszardem Danielem Goliankiem) książki Operowe światy Stanisława Moniuszki oraz autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych z dziedziny wokalistyki. Przez dziesięć lat (2002–2012) był także stałym współpracownikiem pisma „Muzyka21”, publikując ponad sto recenzji płytowych i kilkanaście artykułów popularnonaukowych. Od 15 lat jest stałym wykładowcą łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz.









Promowanie działalności artystów oraz koncertów i wydarzeń muzycznych o charakterze edukacyjnym współfinansowano ze środków ZAW STOART www.stoart.org.pl #stoart #stoartwspieramuzyke

Benefity członkowskie

DYSKOGRAFIA IGNACEGO
JANA PADEREWSKIEGO

Dopuszczalny poziom dźwięku
w mieszkaniu - rozwiązania prawne, przykładowe sprawy

Orfeusz dla Piotra Sałajczyka

Leksykony SPA-M