I Dni Muzyki Ludomira Michała Rogowskiego
I Dni Muzyki Ludomira Michała Rogowskiego
Koncert Inauguracyjny Ludomir Michał Rogowski in memoriam w 65
rocznicę śmierci.
7.10.2019 Trybunał
Koronny w Lublinie
godz.18.00
Program
koncertu
Dorota
Całek sopran
Urszula
Świerczyńska fortepian
Trois poèmes de Yuan Tseu Ts`ai
(Villafranca 1926)
3 pieśni do sł. Stanisława
Długosza
Andele svety sł. Ludomir M. Rogowski (?) (Dubrownik 1930)
Kołysanka, sł. Ludomir M. Rogowski (Villafranca 1920)
Cantilenka, sł. Zygmunt Kleszczyński
Urszula
Świerczyńska fortepian
Przedpremierowe
wykonanie
Ludomir
Michał Rogowski Piano Works DUX 2019 premiere recording
prezentacja
rękopisów utworów fortepianowych, geneza utworów
Oberek C – dur „Charakterystyczny”
Oberek „Z motywów ludowych”
Preludium d-moll
Sonatina A-dur „Zwycięska”1904
Six Preludes (Paryż 1916)
Propos serieux et plaisants (Bruksela
1921)
Tańce cygańskie
Aleksandra Masłowska skrzypce
Urszula Świerczyńska fortepian
Dorota Całek sopran
Jaśmin nr 2
Ruże nr 3 z cyklu: Cvijeće, sł. Nadieżda V. Savatijević (Dubrownik
1950)
Urszula Świerczyńska fortepian
Dorota Turkiewicz - Hanaj fortepian
Taniec wschodni g-moll
Aleksandra Masłowska skrzypce
Urszula Świerczyńska fortepian
Dorota Całek sopran
Serenada na głos, skrzypce i fortepian sł. Natalie Clifford-Barney
(Paryż 1917)
Artyści
Aleksandra Masłowska
skrzypaczka i pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego
we Wrocławiu w klasie skrzypiec oraz staż artystyczny na Uniwersytecie
Fryderyka Chopina w Warszawie. Kontynuowała naukę na 2-letnich studiach
podyplomowych w Zurcher Hochschule der Kunste w Szwajcarii w klasie skrzypiec.
Wielokrotnie uczestniczyła
w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich pracując pod kierunkiem takich
artystów jak m. in. : Bartosz Bryła (Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie w Zell an der Pram - Austria), Grigori Zhislin (Międzynarodowe Kursy Muzyczne
w Kudowie - Zdroju), Marina Jaszwili, Robert Szreder, Ariane Mathaus, Walentyna
Jakubowska, Marek Szwarc (Międzynarodowe Kursy Muzyczne im. Zenona Brzewskiego
w Łańcucie), Krzysztof Jakowicz (Kursy mistrzowskie w Warszawie), Sławomir
Tomasik (Stowarzyszenie Fundusz Promocji Talentów).
Współpracowała m. in. z
Filharmonią Sudecką, Suwalską Orkiestrą Kameralną, Kammerorchester Hannover,
The Tivoli Symphony Orchestra Copenhagen, Jönköping Sinfonietta, National
Theater Mannheim, z Barock Orchestra Berlin. W trakcie studiów w Szwajcarii
pracowała w założonej przez Rudolfa Koelmana, ostatniego ucznia Jaschy Heifetza
orkiestrze kameralnej ZHdK Strings składającej się z najlepszych studentów
Zurcher Hochschule der Kunste.
Aleksandra Masłowska prowadzi
ożywioną działalność koncertową, jako kameralistka, solistka i koncertmistrz.
Regularnie uczestniczyła w międzynarodowych tournee (Norwegia, Francja, Niemcy,
Włochy, Austria, Szwajcaria). Występuje w zespołach kameralnych : w duetach
skrzypcowych oraz skrzypce - fortepian.
Pracowała z takimi artystami jak m. in.: Rudolf Koelman, Kurt Masur, Tadeusz
Strugała, Marek Pijarowski, Stefan Bevier, Jan Ślęk, Vadim Brodski, Krzysztof
Jakowicz, Rudolf Koelman, Nathan Muus, Leszek Możdżer, Joshua Redman, Stanisław
Sojka, Lars Danielsson, Vijay Iyer, Martin&Woods. Wielokrotnie brała udział
w wielu międzynarodowych festiwalach, m. in. Wratislavia Cantans, Jazz nad
Odrą, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Warsaw Summer Jazz Days.
Urszula Świerczyńska pianistka urodziła się w
Lublinie. Ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną st. Podstawowego
i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jest absolwentką Akademii
Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Ukończyła studia magisterskie
na dwóch wydziałach : Grę na instrumencie – Fortepian, pod kierunkiem prof.
Joanny Domańskiej na wydziale II Wokalno - Instrumentalnym, kształcąc się
wówczas z zakresu kameralistyki w klasie prof. Urszuli Stańczyk. Pianistka
ukończyła także studia magisterskie na wydziale I Kompozycji ,Teorii i Edukacji
Muzycznej W zakresie dyrygentury kształciła się w klasie prof. Piotra Warzechy,
propedueutykę kompozycji i kontrapunkt studiowała pod kierunkiem prof. Józefa
Świdra. Twórczości muzycznej Ludomira Michała Rogowskiego dedykowała swoje dwie
prace magisterskie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w
Katowicach: Ukończyła równolegle Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we
Wrocławiu - studia licencjackie na wydziale II Instrumentalnym pod kierunkiem
prof. Zdzisławy Rychlewskiej. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich
m.in. prof. Andrzeja Pikula, prof. Józefa Stompla, prof. Kevina Kennera, prof.
Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, prof. Beaty Bilińskiej, prof. Michała
Szczepańskiego, prof. Piotra Klajna. Przez trzy lata podczas studiów kształciła
się również jako organistka pod kierunkiem prof. Moniki Dąbrowskiej - Beuzelin
oraz prof. Władysława Szymańskiego. Członek Towarzystwa im. Mariana Sawy oraz
Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Pianistka posiada w dorobku
prestiżowe koncerty w kraju i za granicą na festiwalach o zasięgu
międzynarodowym(Niemcy, Czechy, Francja, Szwajcaria). Pasjonuje się odkrywaniem
zapomnianej muzyki polskiej przede wszystkim Ludomira Michała Rogowskiego i
Aleksandra Zarzyckiego. Artystka posiada w swym dorobku nagrania radiowe oraz
telewizyjne, liczne prawykonania muzyki polskiej, publikację dotyczącą analizy
etiud fortepianowych Fryderyka Chopina i Mariana Sawy (wyd. Chopin University
Press). Pianistka występowała podczas międzynarodowych konferencji naukowych:
koncert w auli Uniwersytetu Śląskiego projekt „ Wpływ kultury artystycznej XIX
i XX wieku na kształtowanie się postaw obywatelskich w Polsce ”, podczas XVIII
Lubelskiego Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego zorganizowanym
przez Filharmonię Lubelską, wzięła udział w festiwalach Caper Lublinensis i
Europa Mała Ojczyzna Braci Wieniawskich w Lublinie, wystąpiła jako solistka i
kameralistka z okazji przekazania Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego
spuścizny kompozytorskiej prof. Mariana Sawy oraz podczas Konferencji Naukowo –
Artystycznej Pulchritudo multiplex est wokół twórczości Mariana Sawy,
prawykonania utworów prof. Mariana Sawy w sali koncertowej UMFC. Pianistka
prezentowała utwory Ludomira Michałą Rogowskiego podczas koncertów :
• 2002 Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu
• 2004 Trybunał Koronny w Lublinie- Galeria na Prowincji
• 2005 Konsulat Generalny w Kolonii
• 2005 Sałustowicz Galerie w Bielefeld
• 2005 Fundacja Willa Polonia Ludomir Michał Rogowski In Memoriam
• 2008 Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
• 2010 Pałac Małachowskich w Nałęczowie
• 2013 Trybunał Koronny w Lublinie
• 2014 XVIII Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego,
Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, UMCS
• 2015 Koncert w 100 rocznicę urodzin Zygmunta Jana Rumla w Bibliotece im.
Zygmunta Jana Rumla w Warszawie
• 2016 Pałac Mieroszewskich- Towarzystwo Przyjaciół Będzina
• 2017 cykl koncertów Odkrywamy Zapomniane pod patronatem Prezydenta Miasta
Lublin dr Krzysztofa Żuka w DDK Węglin
• 2017 Pałac książąt Radziwiłłów w Nieborowie
• 2018 Ludomir Michał Rogowski In Memoriam sala widowiskowa Domu Kultury LSM
• 2019 siedziba Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki w
Warszawie
2019 Koncert w 200 rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki i
65 rocznicę śmierci Ludomira Michała Rogowskiego w Domu Kultury LSM
• 2019 Nowy Świat Muzyki w Warszawie
• 2019 Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego
Dorota
Całek – śpiewaczka (sopran) i pedagog. Absolwentka Wydziału
Wokalno-Aktorskiego AMFC w Warszawie. Doktor habilitowany sztuk muzycznych w
dyscyplinie wokalistyka. Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej.
występowała w. Współpracowała z Teatrem Roma w Warszawie i Operą Bałtycką w
Gdańsku. Występowała m.in. w Studio S1 w Warszawie i Filharmonii Narodowej oraz
w filharmoniach: Krakowskiej, Lubelskiej i Kaliskiej, a także na Litwie,
Białorusi, Ukrainie, w Rosji, w Libanie i w Turcji. Pracuje na stanowisku
profesora nadzwyczajnego na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (UAM w
Poznaniu), prowadząc zajęcia z emisji głosu, oraz na Uniwersytecie Warszawskim,
gdzie uczy emisji głosu na specjalizacji nauczycielskiej.
Dorota
Turkiewicz pianistka
ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. Karola Lipińskiego w
Lublinie. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w
Gdańsku w klasie fortepianu ukończyła również Katolicki Uniwersytet Lubelski
zdobywając tytuł magistra filologii romańskiej. Uczestniczyła w wielu kursach
pianistycznych m.in. w Warsztatach muzyki kameralnej oraz języka angielskiego
(Bridges For Education) w Puławach, kursach pianistycznych pod kierunkiem prof.
A. Pikula w Dąbrowicy, pod kierunkiem prof. M. Sikorskiej-Wojtachy w Tarnowie i
Gdańsku oraz w wielu innych. Ukończyła także prestiżowy Mistrzowski Kurs
Pianistyczny pod kierunkiem Kevina Kennera. Dorota Turkiewicz ma na swoim
koncie wiele sukcesów artystycznych. Jednym z nich jest zdobycie I miejsca w V
Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Antoninie. Od
2006 roku prowadzi działalność pedagogiczną. Jej dorobek płytowy odzwierciedla
szeroki wachlarz stylistyczny w jakim potrafi się poruszać:
-Płyta ''Acute Mind'' z progrockowym zespołem Acute
Mind
-Płyta ''Broken Romance'' z popowym zespołem Gafyn Davies
-Płyta ''Sarita'' z rockowym radomskim zespołem Carrion
-Płyta ''Konfiguracje'' z popowo-elektronicznym warszawskim zespołem Zdalnie
Sterowani
-Płyta ''From The Basement'' z alternatywnym polsko-brytyjskim zespołem The
Underground Man.
Dorota Turkiewicz współpracuje z różnymi zespołami
jako kompozytor, aranżer i muzyk sesyjny. Czerpie z wpływów muzyki klasycznej i
szeroko pojętej muzyki popularnej. Ma na swoim koncie około 200 zagranych
koncertów w Polsce, Europie oraz w Stanach Zjednoczonych.