Kwintety fortepianowe
Koncert odbył się 15 sierpnia 2016 (poniedziałek) o godz. 12:00
w siedzibie Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków
„Kwintet Fortepianowy” Pawła Łukaszewskiego czerpie z tradycji wspaniałych polskich kwintetów fortepianowych (J. Zarębski, G. Bacewicz). Kompozytor wzbogacił Kwintetem pokaźne dokonania na polu muzyki wokalno-instrumentalnej. Paweł Łukaszewski „w ostatnich latach chyba wysunął się na czoło twórców swego pokolenia”(Scott Godin, Ruch Muzyczny 1997). Komponuje żywą, energiczną muzykę. Dzięki silnie zarysowanej, odrębnej indywidualności tworzy nowy, niepowtarzalny styl. Jego muzyka charakteryzuje się wyrazistością, często motorycznością, niejednokrotnie opartą na heterofonicznych nawarstwieniach.
W wielu aspektach Kwintet fortepianowy Stanisława Bromboszcza jest kontynuacją poszukiwań, jakie kompozytor prowadził podczas pisania takich kompozycji jak: Con tensione na zespół kameralny; Intensamente. Muzyka na dwa flety i fortepian czy Muzykanci na zespół instrumentalny i elektronikę. Nowym elementem jest szersze zastosowanie zdefiniowanych koncepcji harmonicznych, co nadaje utworowi bardziej wyrazisty idiom brzmieniowo – ekspresyjny.
Kompozycja „Prisma” Bartosza Kowalskiego na kwintet fortepianowy to w pewnym stopniu twórcza kontynuacja idei kompozytorskiej zawartej we wcześniejszej kompozycji „Prismatic Shapes”, kompozycji nagrodzonej pierwszą nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego. Pomysł przełożenia gry świateł i cieni na interakcje dźwiękowe ma kontynuację w obsadzie kameralnej, co umożliwił skupienie się na barwie solistów jak i też ich wzajemną interakcję – grę faktur.
Koncert dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.
W wielu aspektach Kwintet fortepianowy Stanisława Bromboszcza jest kontynuacją poszukiwań, jakie kompozytor prowadził podczas pisania takich kompozycji jak: Con tensione na zespół kameralny; Intensamente. Muzyka na dwa flety i fortepian czy Muzykanci na zespół instrumentalny i elektronikę. Nowym elementem jest szersze zastosowanie zdefiniowanych koncepcji harmonicznych, co nadaje utworowi bardziej wyrazisty idiom brzmieniowo – ekspresyjny.
Kompozycja „Prisma” Bartosza Kowalskiego na kwintet fortepianowy to w pewnym stopniu twórcza kontynuacja idei kompozytorskiej zawartej we wcześniejszej kompozycji „Prismatic Shapes”, kompozycji nagrodzonej pierwszą nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego. Pomysł przełożenia gry świateł i cieni na interakcje dźwiękowe ma kontynuację w obsadzie kameralnej, co umożliwił skupienie się na barwie solistów jak i też ich wzajemną interakcję – grę faktur.
Koncert dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.