Refleksy światła

18.11.2015

Refleksy światła

7 grudnia 2015, poniedziałek godz. 19:00

Aula Koncertowa ZSM

Białystok, ul. Podleśna 2

Wstęp wolny

Utwór „Refleksy światła” będzie nietypowym cyklem pieśni bez słów, których ideą przewodnią ma być odzwierciedlenie natury dźwięku oraz jego właściwości fizycznych. Głos sopranowy będzie nawiązywał do refleksów świetlnych, których symboliczna treść nie będzie stanowić konkretnej opowieści a stanie się jedynie inspiracją do stworzenia specyficznej sieci emocji muzycznych oraz ekspresji. Głos kobiecy stanowiący podstawę brzmieniową c ałego utworu będzie kształtował mistyczny świat dźwięków. Nie będzie to jedynie duet z tłem elektronicznym lecz będą to trzy połączone światy brzmieniowe przenikające się wzajemnie lub odbijające się jako refleksy od siebie.


Warstwa elektroniczna w dużej mierze będzie się opierać na wcześniej nagranych brzmieniach fortepianu i sopranu oraz ich przetworzeniach. W kompozycji kompozytorka nadal stara się poszukiwać nowych form wyrazu i jakości brzmieniowych oraz wykorzystywać te zdobycze z udziałem nowoczesnych technologii elektronicznych. Od dłuższego czasu fascynuje się stwarzaniem nowej przestrzeni brzmieniowej dla żywych instrumentów za pomocą łączenia ich z elektroniką zarówno w utworach kameralnych, Climax na dwoje skrzypiec i warstwę elektroniczną, jak i orkiestrowych, Zegar czasu II na orkiestrę symfoniczną i elektronikę. Warto wspomnieć, także o utworze „Mojry”, na sopran improwizowany i warstwę elektroniczną. Utwór ten był próbą symbolicznego odniesienia się do treści mitologicznych. Mojry były przedstawiane jako boginie życia i śmierci. Jednakże pierwotnym filozoficznym znaczeniu symbolizowały przeznaczenie i losy człowieka oraz nieubłagane prawa, które rządzą światem. Poprzez pewne archaizacje kompozytorka chciała nawiązać do pierwotności, czy też "szamańskich" obrzędów, których celem mogło być między innymi odgadywanie przyszłości człowieka. Głos kobiecy stanowiący podstawę brzmieniową całego utworu kształtuje mistyczny świat przeszłości, ale także nawiązuje do teraźniejszości poprzez fragmenty wykorzystanych tekstów, czy też pojedynczych słów. Kompozytorka od dłuższego czasu poszukuje nową przestrzeń brzmieniową dla instrumentów akustycznych za pomocą korelacji z innymi mediami.

Zdobyte dotychczas doświadczenie komponowania utworów z elektroniką przełoży się na powstanie dzieła wartościowego pod względem artystycznym a zamawiany utwór będzie dziełem oryginalnym, nowatorskim i frapującym.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Koncert organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków

Benefity członkowskie

DYSKOGRAFIA IGNACEGO
JANA PADEREWSKIEGO

Dopuszczalny poziom dźwięku
w mieszkaniu - rozwiązania prawne, przykładowe sprawy

Orfeusz dla Piotra Sałajczyka

Leksykony SPA-M