Refleksy światła
Refleksy światła
7 grudnia 2015, poniedziałek godz.
19:00
Aula Koncertowa ZSM
Białystok, ul. Podleśna 2
Wstęp wolny
Utwór
„Refleksy światła” będzie nietypowym cyklem pieśni bez słów, których ideą
przewodnią ma być odzwierciedlenie natury dźwięku oraz jego właściwości
fizycznych. Głos sopranowy będzie nawiązywał do refleksów świetlnych, których symboliczna treść nie będzie
stanowić konkretnej opowieści a stanie się jedynie inspiracją do stworzenia specyficznej sieci
emocji muzycznych oraz ekspresji. Głos kobiecy stanowiący podstawę
brzmieniową c ałego utworu będzie kształtował mistyczny świat dźwięków.
Nie będzie to jedynie duet z tłem elektronicznym lecz będą to
trzy połączone światy brzmieniowe przenikające się wzajemnie lub
odbijające się jako refleksy od siebie.
Warstwa elektroniczna w dużej mierze będzie się opierać na wcześniej nagranych
brzmieniach fortepianu i sopranu oraz ich przetworzeniach. W kompozycji kompozytorka nadal
stara się poszukiwać nowych form wyrazu i jakości brzmieniowych oraz wykorzystywać te
zdobycze z udziałem nowoczesnych technologii elektronicznych. Od dłuższego czasu fascynuje
się stwarzaniem nowej przestrzeni brzmieniowej dla żywych instrumentów za
pomocą łączenia ich z elektroniką zarówno w utworach kameralnych, Climax
na dwoje skrzypiec i warstwę elektroniczną, jak i orkiestrowych, Zegar
czasu II na orkiestrę symfoniczną i elektronikę. Warto wspomnieć, także
o utworze „Mojry”, na sopran improwizowany i warstwę elektroniczną. Utwór
ten był próbą symbolicznego odniesienia się do treści mitologicznych.
Mojry były przedstawiane jako boginie życia i śmierci. Jednakże pierwotnym
filozoficznym znaczeniu symbolizowały przeznaczenie i losy człowieka oraz
nieubłagane prawa, które rządzą światem. Poprzez pewne archaizacje kompozytorka
chciała nawiązać do pierwotności, czy też "szamańskich"
obrzędów, których celem mogło być między innymi odgadywanie przyszłości
człowieka. Głos kobiecy stanowiący podstawę brzmieniową całego
utworu kształtuje mistyczny świat przeszłości, ale także nawiązuje do
teraźniejszości poprzez fragmenty wykorzystanych tekstów, czy też
pojedynczych słów. Kompozytorka od dłuższego czasu poszukuje nową
przestrzeń brzmieniową dla instrumentów akustycznych za pomocą korelacji z
innymi mediami.
Zdobyte dotychczas doświadczenie komponowania utworów z elektroniką przełoży
się na powstanie dzieła wartościowego pod względem artystycznym a
zamawiany utwór będzie dziełem oryginalnym, nowatorskim i frapującym.
Dofinansowano ze środków Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet
„Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Koncert
organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków