„Pałacowe spotkania z muzyką”
Sonata fortepianowa Es - dur Ludwiga van Beethovena powstała w latach 1800 – 1801. Wydano ją razem z Sonatą cis - moll op. 27 nr 2 znaną jako „Księżycowa”. Oba utwory zostały określone przez kompozytora jako „Sonata quasi una fantasia”, co wskazuje na mniejsze przywiązanie w nich do klasycznej budowy formy sonatowej. W niedługim czasie po sonatach zostały napisane Wariacje na temat „Eroiki”. Temat wariacji został zaczerpnięty z IV części Symfonii, jednak – co ciekawe – ukazały się one na dwa lata przed opublikowaniem Symfonii. Napisana w ciągu zaledwie czterech dni, w kwietniu 1838 roku, Kreisleriana to jedno z najsłynniejszych i ulubionych przez samego kompozytora dzieł Roberta Schumanna. Ośmioczęściowy utwór zainspirowany został fi kcyjną postacią ekscentrycznego muzyka Johannesa Kreislera. Stworzony przez pisarza i muzyka, E. T. A Hoffmanna Kreisler był uważany za jego alter ego. Najprawdopodobniej również sam Schumann znalazł z nim wiele cech wspólnych. „Roczniki pielgrzymstwa” to cykl trzech Suit skomponowanych przez F. Liszta. Powstawały one na różnych etapach jego życia i twórczości. Suita pierwsza „Szwajcaria” powstała w latach 1848 – 1854, druga – „Włochy”, w latach 1837 – 1849, jednak suplement „Venezia e Napoli”, z którego pochodzi Tarantella, powstał dopiero w roku 1859. Część trzecia powstawała najdłużej, w latach 1867 – 1887. Cały cykl obejmuje zatem 50 lat życia kompozytora i jest niezwykle wymownymi bogatym studium jego twórczości.
Magdalena Rostworowska
PROGRAM
L. van Beethoven Sonata Es - dur op. 27 nr 1 (Sonata quasi una Fantasia)
(1770-1827) Andante
Allegro molto e vivace
Adagio con espressione
Allegro vivace
Eroica Variationen op. 35 (15 Variationen mi fi nale á la Fuga)
*** przerwa ***
R. Schumann Kreisleriana
(1810-1856) Ausserst bewegt
Sehr innig und nicht zu rasch
Sehr aufgeregt
Sehr langsam
Sehr lebhaft
Sehr langsam
Sehr rasch
Schnell und spielend
F. Liszt Tarantella z cyklu „Venezia e Napoli”
(1811-1886)