Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej 36. Muzyczne Lato Miasto – Ogród Sokolniki 2024
31.07.2024
Koncert pod patronatem Oddziału Łódzkiego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków SPAM w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej 36. Muzyczne Lato Miasto – Ogród Sokolniki 2024
11 sierpnia 2024 Parafia Rzymskokatolicka MBK w Sokolnikach - Lesie
Romantyczna muzyka na fortepian solo i w duecie
Wykonawcy:
Hanna Holeksa i Bacewicz Piano Duo w składzie Hanna Holeksa /Anna Liszewska
Program:
F. Chopin Wariacje D-dur na fortepian na 4 rece
H. Wieniawski Mazurki op.23 nr 1-4 na fortepian solo
F. Mendelssohn – Bartholdy Andante i Allegro A-dur op.92 na fortepian na 4 ręce
I.F. Dobrzyński Fantasia i Variations w stylu brillant op.14 na fortepian
J. Zarębski Polonez melancholijny fis-moll op.10 na fortepian solo
I. J. Paderewski Album tatrzańskie op.12 na fortepian na 4 ręce
Duet fortepianowy Bacewicz Piano Duo w składzie:
Hanna Holeksa/Anna Liszewska
Współpraca artystek rozpoczęła się w roku 2021 od realizacji nagrania audiowizualnego Duettu (Andante & Allegro Brillante) A-dur op. 92 F. Mendelssohna – Bartholdy’ego na potrzeby prezentacji online w ramach koncertu w Centrum Kultury Uniwersytetu Łódzkiego.
Hanna Holeksa jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (klasa fortepianu prof. A. Jasińskiego, klasa kameralistyki prof. R. Strokosz – Michalak) oraz Hochschule der Kunst w Bernie (klasa fortepianu prof. T. Herbuta), tytuł doktora sztuki uzyskała w macierzystej uczelni, tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Kameralnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Anna Liszewska ukończyła studia magisterskie oraz podyplomowe studia w zakresie kameralistyki w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa fortepianu prof. L. Kozubek, klasa kameralistyki prof. B. Halskiej), tytuł doktora a następnie doktora habilitowanego uzyskała w Akademii Muzycznej w Łodzi gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Kameralnej i pełni funkcję Pełnomocnika rektora ds. parametryzacji oraz Dyrektora Szkoły Doktorskiej AM w Łodzi.
Obie pianistki połączyły we współpracy wspólne zainteresowania bogatą spuścizną polskiej muzyki kameralnej na fortepian na 4 ręce oraz na 2 fortepiany. Każda z nich posiada odrębny dorobek artystyczny zarówno w zakresie gry solowej jak i kameralnej, gra w duecie fortepianowym otworzyła nowe możliwości poszerzenia repertuaru oraz jego publicznej prezentacji ponieważ polska muzyka napisana na duet fortepianowy stanowi wyjątkowy i wciąż mało poznany i rozpowszechniony wartościowy materiał muzyczny.
Artystki konfrontując indywidualne doświadczenia wykonawcze zrekonstruowały i zarejestrowały już prawykonanie dwóch nieznanych, znajdujących się tylko w rękopisach dzieł Witolda Friemanna: Koncertu na dwa fortepiany op. 226 (1960) oraz Concertina na dwa fortepiany op. 256 (1964).
W związku z otrzymaniem w 2023 r. stypendium twórczego ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu pt. „ Zapomniana polska romantyczna muzyka fortepianowa na 4 rece” powstała ich pierwsza wspólna płyta zawierającą interpretacje oryginalnych pod względem formy i nawiązujących do folkloru, rzadko wykonywanych utworów na fortepian na 4 ręce polskich kompozytorów: Karola Mikulego, Juliusza Zarębskiego, Zygmunta Noskowskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Regularnie koncertują w duecie fortepianowym prezentując zarówno uznane jak i te rzadziej wykonywane dzieła polskich (i nie tylko) kompozytorów.
Promowanie działalności artystów oraz koncertów i wydarzeń muzycznych o charakterze edukacyjnym współfinansowano ze środków ZAW STOART www.stoart.org.pl #stoart #stoartwspieramuzyke