Szanowni Państwo,
Bardzo serdecznie dziękujemy za zainteresowanie i liczną obecność podczas webinaru
„Sztuka czy usługa? Dzieło czy zlecenie?”, zorganizowanym przez Stowarzyszenie Polskich
Artystów Muzyków. Do dzisiaj obejrzało go ponad 1000 osób.
Dziękujemy niezwykle licznym i aktywnym dyskutantom na czacie, w szczególności
dyrektorowi Filharmonii Łódzkiej, panu Tomaszowi Bębnowi za merytoryczne uwagi.
Serdecznie dziękujemy:
Pani Monice Karwaszewskiej za przygotowaną prezentację oraz za to, że zechciała podzielić
się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem, a także odpowiedzieć na pytania internautów;
Pani Małgorzacie Chmurzyńskiej za przygotowanie i prowadzenie webinaru;
Panu Maciejowi Chwale za realizacja streaming'u, nagłośnienie i oświetlenie.
Zapraszamy na kolejne przedsięwzięcia naszego Stowarzyszenia.
Link do webinaru: https://youtu.be/9TaRZyKFh4U
Czytaj więcej »WEBINAR SZTUKA CZY USŁUGA? DZIEŁO CZY ZLECENIE?
Fonie Lublina - Camille Saint-Saëns – in memoriam
im. T. Szeligowskiego w Lublinie
Fonie Lublina 2021 - Z kart muzyki rosyjskiej
Zmarła Teresa Galas wieloletni Członek SPAM
Ze smutkiem zawiadamiamy, że zmarła Teresa Galas, osoba bez reszty oddana krzewieniu kultury muzycznej jako kierownik Działu Upowszechniania Muzyki Filharmonii Krakowskiej w latach 1979-2009 oraz Członek Zarządu Oddziału Krakowskiego SPAM w latach 2003-2019.
Pogrzeb odbędzie się we wtorek 26 stycznia 2021 roku o godz. 13.00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie.
Zmarł Członek Zarządu Łódzkiego Oddziału SPAM prof. Janusz Kopczyński
Za swoją działalność artystyczną, naukową oraz pedagogiczną prof. Janusz Kopczyński został uhonorowany Odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2003), Złotą Odznaką Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (2008), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę (2011) oraz Złotym Krzyżem Zasługi (2012).
Był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi w klasie profesora Józefa Ciepłuchy (dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku), laureatem II nagrody X Ogólnopolskiego Konkursie Młodych Instrumentalistów we Włoszakowicach (1977).
Od stycznia 1975 roku był członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej, w której przez wiele lat pełnił funkcję pierwszego oboisty. Z zespołem tym wielokrotnie występował za granicą i dokonywał nagrań płytowych. Był również członkiem orkiestry kameralnej „Rubinstein Sinfonietta”.
Prowadził działalność solową (m.in. koncerty solowe z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej i Rubinstein Sinfonietta) i kameralną (trio obojowe, kwintet dęty, trio stroikowe, trio obój, fagot, fortepian; m.in. dwukrotnie występy w Paryżu oraz w Niemczech). Był członkiem Kwintetu Dętego Filharmonii Łódzkiej „Camerata pro Arte” i Tria Stroikowego Filharmonii Łódzkiej. Współpracował z Orkiestrą Ballet Clasique Paris, orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi.
Równolegle rozwijał działalność pedagogiczną. Początkowo w PLM w Łodzi (od 1976 do 1983 roku), gdzie pełnił też funkcję kierownika sekcji instrumentów dętych, a od 1983 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadził klasę oboju.
W latach 1999-2005 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego tej uczelni.
Od 1 października 2006 do 2018 roku był kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych i Perkusyjnych.
W 2014 roku otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.
Był jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych. Pełnił funkcję dyrektora Międzynarodowych Akademickich Konkursów Oboistów i Fagocistów w Łodzi w latach 2008, 2011 i 2014.
O terminie pogrzebu prof. Janusza Kopczyńskiego poinformujemy wkrótce
Koło nr 9 SPAM w Szczecinie zapraszana na koncert Mistrz Walerian
Czytaj więcej »
Z pisma do MKIDN w sprawie umów o dzieło dla artystów wykonawców
W trwającym obecnie sporze o wykonania artystyczne, przedstawiamy fragment pisma ZG SPAM do MKiDN z 2019 roku, w którym opisaliśmy trudną sytuację, w jakiej znaleźli się artyści wykonawcy. Oto bowiem niektórzy kontrolerzy ZUS, mimo że żadne przepisy nie zostały zmienione, zaczęli podważać zawarte umowy o dzieło na wykonanie artystyczne.
„Wyrośliśmy w tradycji naznaczonej myślą filozoficzno-estetyczną Romana Ingardena, w której dzieło muzyczne w postaci partytury („utworu schematycznego”- według Ingardena) stanowi tylko „byt intencjonalny”, gdyż ze względu na niedostateczną precyzję zapisu muzycznego i niemożność definitywnego określenia wszystkich cech, jakości i parametrów utworu, wymaga „dookreślenia”-poprzez artystyczne wykonania. Są one najważniejszą formą egzystencji dzieła muzycznego, w przeciwieństwie bowiem do dzieła malarskiego czy literackiego muzyka nie jest dostępna odbiorcom bezpośrednio, ale potrzebuje pośrednika - artysty – muzyka, który poprzez twórcze zachowania ujednoznacznia wieloznaczność schematu (zapisu) dzieła i konkretyzuje je w postać brzmieniową. Czytanie partytury (dostępne zresztą nielicznym) nie zastąpi obcowania z urzeczywistnionym brzmieniowo dziełem.” Małgorzata Chmurzyńska ZG SPAM
Czytaj więcej »Do przewodniczących SPAM
Szanowni Państwo,
1 stycznia 2021 roku wchodzą w życie zmiany przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którymi płatnik składek zobowiązany jest poinformować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło w ciągu 7 dni od jej zawarcia. ZUS przygotował w tym celu specjalny druk ZUS RUD. W związku z powyższym proszę wszystkie Oddziały podlegające pod rozliczenia w ZG SPAM o przesyłanie mailem umów zaraz po ich podpisaniu.
Pozostałe oddziały rozliczające się samodzielnie muszą dokonywać zgłoszeń do ZUS samodzielnie.